AMNYTT 1/2016 | Page 66

66 / 108 AMNYTT #1 2016 B = Pantone 308 EC G = Pantone 375 EC PMS 4 NFA-stipend: - Et absolutt lyspunkt Av Tom Kristian Venger, NFA I 2014 fikk Høgskolen i Narvik 10.000 kroner i stipend fra NFA. Førsteamanuensis Raymond Kristiansen ved avdeling for teknologi ved Høgskolen i Narvik, hvordan ble nyheten mottatt? Nyheten ble selvfølgelig svært godt mottatt. Det er ikke hver dag vi får penger til utstyr som kan benyttes direkte til studentoppgaver. I vår hverdag med litt knappe driftsbudsjett og et ønske om å tilby studentene relevante aktiviteter, så var dette absolutt et lyspunkt. Hva har pengene blitt brukt til? Pengene ble brukt til innkjøp av kvadrotor-kit med tilhørende komponenter, som inkluderer hovedkort, batteripakker, sensorer for posisjon og hastighet, avstandsmålere samt kommunikasjonsutstyr. Pengene fra NFA holdt til to slike pakker, samt finansiering av utstyr til sikkerhetssoner på lab. Med andre ord veldig mye godteri for studenter som interesserer seg for elektronikk, kommunikasjon og reguleringsteknikk. Hvilken betydning fikk dette stipendet for dere? Vår erfaring er at praktiske oppgaver virker svært motiverende på studenter, og at læringsutbyttet blir mye større når de får jobbe på virkelig system og sammenligne innlært teori med praktiske utfall. Men dette krever oppdatert utstyr; det er ikke nok å bare sette studentene foran en lab med en 20 år gammel tekst og beskjed om å følge oppskriften. Studentene må få eksperimentere, prøve og feile. Stipendet fra NFA har hjulpet oss med det. Vi har fått kjøpt inn utstyr som studentene kan leke med, og derigjennom få inspirasjon og mestring. Kvadrotorene er nå involvert i fem prosjektoppgaver, på forskjellige nivå og forskjellige retninger. Det fine med slikt utstyr er at det er tverrfaglig i sin natur, som vil si at det er en plattform som kombinerer flere teknologier. Dette gir mulighet for svært interessante prosjektoppgaver for studenter.