AMNYTT 1/2015 | Page 93

Kundeprofil 21 Plasto har egen avdeling for utvikling, konstruksjon, prosess-simulering og formproduksjon hvor de utvikler og optimaliserer designløsningen for det endelige produktet. Plasto og Phoenix Contact har felles fokus på intern kompetanse og sprøytestøping, men produktdimensjonene er forskjellige Med trådløs kommunikasjon og 24 timers automatisert produksjon støper Plasto innovative produkter i alle typer temoplast. En av suksessfaktorene har vært moderne og automatisert produksjon av produkter basert på kunnskap og forskningsbasert innovasjon. Dette har gitt konkurransefortrinn som har satt Plasto øverst på pallen i konkurransen med Kina om produksjon av produkter til fiskeoppdrett... Plasto gjør utviklinog engineering av formene i Norge, mens den fysiske produksjonen skjer i Kina. Dette sikrer gode løsninger til en konkurransedyktig pris. En fjerdedel av produksjonen deres er eksport til Asia, og 70 prosent av omsetningen til Plasto er produkter som har vært i salg i mindre enn fem år. Som følge av effektiviseringen har Plasto utkonkurrert en kinesisk produsent på pris og ytelse for produkter til fiskeoppdrett. Trådløs kommunikasjon Thomas Malones holder spesielt frem trådløs kommunikasjon som et bidrag til å begrense installasjonskostnader, opprettholde fleksibilitet og i tillegg redusere servicebehov for installasjoner som ellers ville medført mange bevegelige kabler. Det viser seg at når man først har fått erfaring med trådløs kommunikasjon så ser man flere muligheter, om det er overføring av IO-signaler, seriellog ethernetkommunikasjon, eller alarmdistribusjon via mobilnettet. Med økt automatisering og ethernetbasert kommunikasjon har Plasto også gått igjennom nettverksstrukturen i fabrikknettverket og utarbeidet et sikkerhetsregime som kombinerer behovet for sikkerhet med funksjonalitet. Tilgjengelighet og kontinuerlig produksjon er kritisk, s