26 /125
Sertifisering
Avdeling for Maritim og Tilstandskontroll jobber
primært mot shipping-markedet, men også mot
industri og offshore. Selskapets mål er å være
markedsleder innen sine fagfelt. Virkemiddelet
er å sørge for høy kompetanse og en høy servicegrad hos våre ansatte.
Helt sentralt i IKM Instruteks virksomhet innen
overvåking og analyse av skip og anlegg er sertifisering. Det gjelder både organisasjonen og personell. Som selskap er IKM Instrutek sertifisert
av DNV GL, ABS og Lloyds.
Sertifisering er basert på organisatoriske og kompetansemessige krav. For personell som skal
arbeide i CM (Condition Monitoring) Centrene er
det utviklet et treårig utdanningsløp. – Vi er svært
bevisst på bakgrunnen til de vi ansetter, forteller
Hassum til AMNYTT. Det gjelder både praktisk og
utdanningmessige forhold. Vi har utviklet et treårig utdanningsløp for nyansatte. Sentralt i dette
programmet er sertifisert utdanning innen vibrasjonsovervåking og – analyse. Internasjonalt et
det utviklet et utdanningsløp på tre nivåer. I vår
ingeniører i CM Centre er kurset på sertifiseringsnivå 2 eller 3 når det gjelder vibrasjonsanalyse.
Dette kommer i tillegg til relevant ingeniørutdanning og arbeidserfaring innenfor ett eller flere
fagfelt fra samme marked vi opererer i.
- Suksessen vi har oppnådd, er basert på grundig opplæring av personellet, tett oppfølging av
kundene og høy servicegrad, sier Hassum. Vi
kan vise til flere eksempler hvor våre spesialister har forutsett at det vil skje et havari, noe som
bare kan gjøres med avanserte systemer og software for analyse. Når analysene viser at kritisk
maskineri kan havarere blir det aktuelle fartøy
eller installasjon kontaktet og tiltak for å unngå
problemer blir iverksatt.
AMNYTT #6
2014
- Det er også viktig for oss og ikke minst våre kunder at de får pålitelige rapporter som er levert
fra en tredjepart uten egeninteresse i utstyret
som analyseres og skal eventuelt repareres eller
skiftes, sier Hassum.
Fakta
Regler for klassifikasjon av skip
Reglene for skipsklassifikasjon stiller tekniske
og prosedyremessige krav angående anskaffelse og bibeholdelse av et klassesertifikat.
Klassifikasjonsselskaper som tilsynsorgan
Når klassifikasjonsselskapene er delegert
myndighet opptrer de på vegne av flaggstatsmyndigheten. Kontrollen baserer seg på
det offentlige regelverket til flaggstaten og
internasjonale forpliktelser vedkommende
flaggstat har ratifisert. Basert på egne klasseregler utfører klassifikasjonsselskapene
egne besiktelser om bord på de samme skip
med det samme formål. Delegasjonen kan
således forhindre dobbeltarbeid. Historisk
har det også vært naturlig å arbeide gjennom delegasjon, da klassifikasjonsselskapene startet sitt sikkerhetsarbeid lenge før
myndighetene opprettet tilsyn på området.
Krav til fartøyets konstruksjon og utstyr
De sentrale bestemmelser om konstruksjon
av skip finnes i SOLAS kapittel II-1 som stiller
krav til fartøyets skrog, styrke og stabilitet,
mens kapittel II-2 omhandler brannsikring.
Flaggstatene har gitt utfyllende krav til
SOLAS. Videre inneholder SOLAS kapittel III,
IV og V krav til henholdsvis redningsmidler,
radiokommunikasjon og navigasjonsutrustning. Detaljerte krav til lastelinje og fribord
finnes i Lastelinjekonvensjon.