AMNYTT Nr. 6 – 2014 | Page 26

26 /125 Sertifisering Avdeling for Maritim og Tilstandskontroll jobber primært mot shipping-markedet, men også mot industri og offshore. Selskapets mål er å være markedsleder innen sine fagfelt. Virkemiddelet er å sørge for høy kompetanse og en høy servicegrad hos våre ansatte. Helt sentralt i IKM Instruteks virksomhet innen overvåking og analyse av skip og anlegg er sertifisering. Det gjelder både organisasjonen og personell. Som selskap er IKM Instrutek sertifisert av DNV GL, ABS og Lloyds. Sertifisering er basert på organisatoriske og kompetansemessige krav. For personell som skal arbeide i CM (Condition Monitoring) Centrene er det utviklet et treårig utdanningsløp. – Vi er svært bevisst på bakgrunnen til de vi ansetter, forteller Hassum til AMNYTT. Det gjelder både praktisk og utdanningmessige forhold. Vi har utviklet et treårig utdanningsløp for nyansatte. Sentralt i dette programmet er sertifisert utdanning innen vibrasjonsovervåking og – analyse. Internasjonalt et det utviklet et utdanningsløp på tre nivåer. I vår ingeniører i CM Centre er kurset på sertifiseringsnivå 2 eller 3 når det gjelder vibrasjonsanalyse. Dette kommer i tillegg til relevant ingeniørutdanning og arbeidserfaring innenfor ett eller flere fagfelt fra samme marked vi opererer i. - Suksessen vi har oppnådd, er basert på grundig opplæring av personellet, tett oppfølging av kundene og høy servicegrad, sier Hassum. Vi kan vise til flere eksempler hvor våre spesialister har forutsett at det vil skje et havari, noe som bare kan gjøres med avanserte systemer og software for analyse. Når analysene viser at kritisk maskineri kan havarere blir det aktuelle fartøy eller installasjon kontaktet og tiltak for å unngå problemer blir iverksatt. AMNYTT #6 2014 - Det er også viktig for oss og ikke minst våre kunder at de får pålitelige rapporter som er levert fra en tredjepart uten egeninteresse i utstyret som analyseres og skal eventuelt repareres eller skiftes, sier Hassum. Fakta Regler for klassifikasjon av skip Reglene for skipsklassifikasjon stiller tekniske og prosedyremessige krav angående anskaffelse og bibeholdelse av et klassesertifikat. Klassifikasjonsselskaper som tilsynsorgan Når klassifikasjonsselskapene er delegert myndighet opptrer de på vegne av flaggstatsmyndigheten. Kontrollen baserer seg på det offentlige regelverket til flaggstaten og internasjonale forpliktelser vedkommende flaggstat har ratifisert. Basert på egne klasseregler utfører klassifikasjonsselskapene egne besiktelser om bord på de samme skip med det samme formål. Delegasjonen kan således forhindre dobbeltarbeid. Historisk har det også vært naturlig å arbeide gjennom delegasjon, da klassifikasjonsselskapene startet sitt sikkerhetsarbeid lenge før myndighetene opprettet tilsyn på området. Krav til fartøyets konstruksjon og utstyr De sentrale bestemmelser om konstruksjon av skip finnes i SOLAS kapittel II-1 som stiller krav til fartøyets skrog, styrke og stabilitet, mens kapittel II-2 omhandler brannsikring. Flaggstatene har gitt utfyllende krav til SOLAS. Videre inneholder SOLAS kapittel III, IV og V krav til henholdsvis redningsmidler, radiokommunikasjon og navigasjonsutrustning. Detaljerte krav til lastelinje og fribord finnes i Lastelinjekonvensjon.