8 / 93
landet, får vi et innblikk i vår Regjerings
arbeid med å utvikle landets industri. I
begge departementer er det lover og regelverk som dominerer listen over saker til
høring. Det nærmeste vi kommer industripolitikk er en Norsk Offentlig Utreding fra
2005: NOU 2005: 04 Industrien mot 2020 –
kunnskap i fokus.
Selvsagt skjer det mye i det daglige arbeidet, men det er tydelig at en aktiv industripolitikk ikke har vært den viktigste saken
for flere næringsministre de siste 10 til 15
årene.
Vi må hjelpe oss selv
Bedriftene kan ikke sitte å vente på at myndigheten skal ta offensive grep slik det gjøres i Tyskland. Selvberging er vi kjent med
her i landet og det er nok løsningen også
nå.
I denne utgaven av AMNYTT har vi invitert en rekke leverandører til å gi sitt syn
AMNYTT #6
2013
på hva som vil prege utviklingen av nye
produkter og løsninger. Ikke overraskende
nevner flere Industry 4.0, eller temaer som
berører dette begrepet.
Hva skal rådet bli til en fabrikksjef som
har en stabil produksjon med lav vrakprosent. Ifølge mange utredninger er det
mulig å spare store energimengder med
nye godt instrumenterte systemer. Planleggingsprosessen kan optimaliseres og
syklustider reduseres. Alt dette vil gi bedret
konkurransekraft.
Forutsettingen er selvsagt at de nye løsningene yter det som blir lovet. Det er ikke
alltid tilfelle.
Alle generasjoner
I vårt redaksjonelle arbeid har AMNYTT
fått presentert løsninger med alle generasjoner av teknologier, fra 4 – 20mA kommunikasjon til de mest heftigste bussløsninger.
Kan en bedrift overleve med gårsdagens
teknologi? Eller gir ikke morgendagens
systemer hva de lover? Svaret er nok hverken entydig ja eller nei på disse spørsmål.
Intern kompetanse og erfaring er helt
avgjørende. Ytre konkurranseforhold er
også av betydning.
Må utnytte informasjonen
Norsk industri må ha høy automatiseringsgrad
Ved å se seg litt tilbake ser vi at god måleteknikk som gir operatører og produksjonsplanleggere verdifull informasjon om
status i produksjonen har gitt betydelige
bidrag til økt konkurransekraft. I tillegg er
det også utvilsomt riktig at bedre tilgang på
kunnskap om markeder og kunder er helt
sentalt for konkurransedyktig produksjon.
Når alle denne informasjonen kobles
sammen kan det utvikles svært konkurran-