AMNYTT Nr 6 - 2013 | Page 8

8 / 93 landet, får vi et innblikk i vår Regjerings arbeid med å utvikle landets industri. I begge departementer er det lover og regelverk som dominerer listen over saker til høring. Det nærmeste vi kommer industripolitikk er en Norsk Offentlig Utreding fra 2005: NOU 2005: 04 Industrien mot 2020 – kunnskap i fokus. Selvsagt skjer det mye i det daglige arbeidet, men det er tydelig at en aktiv industripolitikk ikke har vært den viktigste saken for flere næringsministre de siste 10 til 15 årene. Vi må hjelpe oss selv Bedriftene kan ikke sitte å vente på at myndigheten skal ta offensive grep slik det gjøres i Tyskland. Selvberging er vi kjent med her i landet og det er nok løsningen også nå. I denne utgaven av AMNYTT har vi invitert en rekke leverandører til å gi sitt syn AMNYTT #6 2013 på hva som vil prege utviklingen av nye produkter og løsninger. Ikke overraskende nevner flere Industry 4.0, eller temaer som berører dette begrepet. Hva skal rådet bli til en fabrikksjef som har en stabil produksjon med lav vrakprosent. Ifølge mange utredninger er det mulig å spare store energimengder med nye godt instrumenterte systemer. Planleggingsprosessen kan optimaliseres og syklustider reduseres. Alt dette vil gi bedret konkurransekraft. Forutsettingen er selvsagt at de nye løsningene yter det som blir lovet. Det er ikke alltid tilfelle. Alle generasjoner I vårt redaksjonelle arbeid har AMNYTT fått presentert løsninger med alle generasjoner av teknologier, fra 4 – 20mA kommunikasjon til de mest heftigste bussløsninger. Kan en bedrift overleve med gårsdagens teknologi? Eller gir ikke morgendagens systemer hva de lover? Svaret er nok hverken entydig ja eller nei på disse spørsmål. Intern kompetanse og erfaring er helt avgjørende. Ytre konkurranseforhold er også av betydning. Må utnytte informasjonen Norsk industri må ha høy automatiseringsgrad Ved å se seg litt tilbake ser vi at god måleteknikk som gir operatører og produksjonsplanleggere verdifull informasjon om status i produksjonen har gitt betydelige bidrag til økt konkurransekraft. I tillegg er det også utvilsomt riktig at bedre tilgang på kunnskap om markeder og kunder er helt sentalt for konkurransedyktig produksjon. Når alle denne informasjonen kobles sammen kan det utvikles svært konkurran-