AMNYTT Nr 6 - 2012 | Page 41

41 / 93 AMNYTT # 6 2012 Uunnværlig, men nesten usynlig En del arbeidsoppgaver blir lite påaktet i industrien. Skal riktig produksjonsutstyr anskaffes har noen medarbeidere gjort en viktig innsats før beslutninger om anskaffelser blir tatt. Markedssekretær eller -koordinator som de ofte kalles har ganske sikkert fremskaffet aktuell informasjon og lagt forholdene til rett for at kjøper og ­selger møtes. V i i AMNYTT kommer ofte kontakt med denne gruppen. De hjelper oss med å få publisert faglig stoff og produktnyheter. Videre er selvsagt en stor del av arbeidet rettet mot markedsføring og å tilrettelegge forholdene for deltakere ved seminar og andre faglige arrangementer. Vår erfaring er at disse personene er vel verdt å få frem i lyset. Innsatsen de gjør har stor betydning for mange. Da vi så litt nærmere på denne personellkategorien slo det oss med en gang at nesten alle er kvinner. Automatiserings- og elektrobransjen er svært mannsdominert, så trolig er denne gruppen den eneste som er kvinnedominert i vår sektor. De fortjener virkelig å komme noe mer frem i lyset en det som er forholdet i dag. Engasjert AMNYTT har valgt å presentere Elisabeth Wik. Vår erfaring er at hun gjennom sitt engasjerte og blide vesen er en typisk representant for støttepersonellet til markedssjefene, det være seg om det er daglig leder eller egen dedikert person som er ansvarlig. Elisabeth har jobbet hos Phoenix Contact i fem år som markedskoordinator. Arbeidsoppgavene er koordinering av seminar, forbedrede deltakelse på utstillinger og messer, all markedsføringsaktiviteter og salgsrelatert virksomhet mot kunder. Før Elisabeth ble ansatt hos Phoenix Contact jobbet hun i ventilasjonsbransjen, bank og et it selskap. Utdannelsen for disse jobbene tok hun på BI. Den første arbeidsgiveren inne markedsføring var i bank, men bankkrisen førte henne over i den tekniske delen av næringslivet. Første stopp var da et dataselskap. g -  eg lærte ganske fort å jobbe med proJ