AMNYTT Nr. 5 – 2014 | Page 86

Markeder + trender | News for Factory Automation 2/2014 ”Kina er svært energisulten, og det handler ikke bare om tradisjonelle olje- og gassprosesser, men også om kull-til-olje- og kull-til-gass-teknologier.” ”Den økende innenlandske etterspørselen er drivkraften bak virksomheten i dag, i motsetning til eksportfokuset fra de tidligere tiårene.” Andrew Taylor, Administrerende direktør ved Pepperl+Fuchs’ divisjon for prosessautomasjon i Beijing Matthias Gunkel, Administrerende direktør ved Pepperl+Fuchs’ divisjon for fabrikkautomasjon i Shanghai områdene feltbussinfrastruktur og -tilkobling, funksjonssikkerhet og teknologier for Ex-områder.” Han beskriver en gradvis endring fra pionerårenes gjør-det-raskt-tenkning til et langsiktig perspektiv. Fokuset flyttes fra lave innkjøpspriser til livssykluskostnader. ”De store multinasjonale selskapene har alltid prioritert dette, og nå setter også mindre kinesiske selskape r i større grad pris på produkter av topp kvalitet, basert på tysk teknologi.” Omfattende nettverk De 24 kontorene i Pepperl+Fuchs’ divisjon for fabrikkautomasjon dekker nesten alle de industrielle sentrene i landet. Divisjonen for fabrikkautomasjon består av fem kontorer i Beijing, Shanghai, Guangzhou, Xi’an og Chengdu, i nærheten av de største konglomeratene i prosessindustrien. Industriene olje og gass samt den petrokjemiske industrien er de viktigste sektorene her, med en brutto omsetning på mer enn 700 milliarder dollar og årlige vekstrater på rundt 17 % siden 2009. ”Kina er svært energisulten, og det handler ikke bare om tradisjonelle olje- og gassprosesser, men også om kull-til-olje- og kull-til-gass26 teknologier”, sier Andrew Taylor. ”Miljøet får også stadig mer oppmerksomhet, noe som gir våre produkter nye muligheter.” Den økende innenlandske etterspørselen innen fabrikkautomasjon er drivkraften bak virksomheten i dag – i motsetning til eksportfokuset fra de tidligere tiårene. Matthias Gunkel legger vekt på at ”økende innenlandsk levestandard kombinert med alternative energikilder og investeringer i infrastruktur er hovedgrunnene til dagens vekst i Kina. Se for eksempel på nettverket av høyhastighetstog: I løpet av seks år har Kina bygd 11 000 km med jernbaneskinner for høyhastighetstog mellom alle de store byene. I dag driver de det største og mest brukte nettverket av høyhastighetstog i hele verden.” Matthias Gunkel fremhever at ikke bare den sterke geografiske tilstedeværelsen, men også selskapets tradisjon for å arbeide tett med kundene, gjør Pepperl+Fuchs til markedslederen innen industrigivere i Kinas fabrikkautomasjonsindustri. ”Pepperl+Fuchs skrives om til Bei Jia Fu på kinesisk, som betyr ‚double happiness‘. Det tar vi bokstavelig”, legger han til med et smil.  n