Markeder + trender | News for Factory Automation 2/2014
”Kina er svært energisulten, og det
handler ikke bare om tradisjonelle
olje- og gassprosesser, men også
om kull-til-olje- og kull-til-gass-teknologier.”
”Den økende innenlandske etterspørselen er drivkraften bak virksomheten
i dag, i motsetning til eksportfokuset
fra de tidligere tiårene.”
Andrew Taylor,
Administrerende direktør ved Pepperl+Fuchs’
divisjon for prosessautomasjon i Beijing
Matthias Gunkel,
Administrerende direktør ved Pepperl+Fuchs’
divisjon for fabrikkautomasjon i Shanghai
områdene feltbussinfrastruktur og -tilkobling, funksjonssikkerhet og
teknologier for Ex-områder.” Han beskriver en gradvis endring fra pionerårenes gjør-det-raskt-tenkning til et langsiktig perspektiv. Fokuset
flyttes fra lave innkjøpspriser til livssykluskostnader. ”De store multinasjonale selskapene har alltid prioritert dette, og nå setter også mindre
kinesiske selskape r i større grad pris på produkter av topp kvalitet,
basert på tysk teknologi.”
Omfattende nettverk
De 24 kontorene i Pepperl+Fuchs’ divisjon for fabrikkautomasjon dekker
nesten alle de industrielle sentrene i landet. Divisjonen for fabrikkautomasjon består av fem kontorer i Beijing, Shanghai, Guangzhou,
Xi’an og Chengdu, i nærheten av de største konglomeratene i prosessindustrien. Industriene olje og gass samt den petrokjemiske industrien
er de viktigste sektorene her, med en brutto omsetning på mer enn
700 milliarder dollar og årlige vekstrater på rundt 17 % siden 2009.
”Kina er svært energisulten, og det handler ikke bare om tradisjonelle
olje- og gassprosesser, men også om kull-til-olje- og kull-til-gass26
teknologier”, sier Andrew Taylor. ”Miljøet får også stadig mer oppmerksomhet, noe som gir våre produkter nye muligheter.”
Den økende innenlandske etterspørselen innen fabrikkautomasjon er
drivkraften bak virksomheten i dag – i motsetning til eksportfokuset
fra de tidligere tiårene. Matthias Gunkel legger vekt på at ”økende
innenlandsk levestandard kombinert med alternative energikilder
og investeringer i infrastruktur er hovedgrunnene til dagens vekst i
Kina. Se for eksempel på nettverket av høyhastighetstog: I løpet av
seks år har Kina bygd 11 000 km med jernbaneskinner for høyhastighetstog mellom alle de store byene. I dag driver de det største og
mest brukte nettverket av høyhastighetstog i hele verden.” Matthias
Gunkel fremhever at ikke bare den sterke geografiske tilstedeværelsen, men også selskapets tradisjon for å arbeide tett med kundene,
gjør Pepperl+Fuchs til markedslederen innen industrigivere i Kinas
fabrikkautomasjonsindustri. ”Pepperl+Fuchs skrives om til Bei Jia Fu
på kinesisk, som betyr ‚double happiness‘. Det tar vi bokstavelig”,
legger han til med et smil. n