AMNYTT Nr. 5 – 2014 | Page 53

53 / 88 AMNYTT #5 2014 Besøkssenteret er sentralt i Phoenix nye strategi og løsninger. Midt i oktober arrangerte Phoenix Contact, Endress+Hauser, Eplan og Rittal sitt fellesseminar. Med om lag 40 deltakere var arrangørene svært fornøyd med fremmøte. Lokalene viste seg å fungere godt for denne type arrangement, hvor både faglige presentasjoner, utstilling av aktuelle produkter og den sosiale delen hører med. Deltakerne ga uttrykk for at seminaret var nyttig. Tenker fremover - Viktige markeder for oss er olje og gass industrien og marine virksomhet, forteller Grorud. Men vi sikter oss også inn mot nye industrisektorer, som vann og avløp og infrastruktur. Ved å tilby effektive løsninger som sikrer god og sikker kommunikasjoner gir vi et godt bidrag til at norsk industri kan møte kravene som Industry 4.0 gir. Et annet element i dette bilde er utvikling av nye web sider og bruken av sosiale medier. Sosiale medier har utviklet seg til å bli mer enn et leketøy for ungdommen, men det kreves både kompetanse og innsats for å kunne utnytte mulighetene. E-handels funksjonalitet er inkludert i den nye web løsningen til Phoenix Contact. Sammen med økt bruk av sosiale medier er e-handel også et ledd i å følge opp Industry 4.0 initiativet. I dag utgjør e-handel omlag 16 prosent av omsetningen. Alle kundegrupperinger er representerts forteller Grorud. I tillegg ser vi at mange benytter e-handelsfunksjonen for å se om aktuelt utstyr er tilgjengelig og hvilken prisstruktur som gjelder. Grorud tror at e-handel vil bli viktigere i fremtiden og at det vil være mulig å integrerer nye funksjoner i løsningen. Alt for å gi kundene bedre service og norsk industri økt konkurransekraft.