AMNYTT Nr. 5 – 2014 | Page 51

51 / 88 AMNYTT #5 2014 Kunden i sentrum Familieeide selskaper har en stor fordel. De kan tillate seg å tenke langsiktig uten å bekymre seg om aksjeeiere som ønsker rask gevinst. Det er flere slike selskaper i Tyskland, som har hatt suksess med investert i langsiktig produktutvikling. Langsiktighet er også positivt for å bygge gode relasjoner til kundene. Et godt eksempel er Phoenix Contact. I forbindelse med åpning av Phoenix Contact sitt besøkssenter var styreleder Andreas Rossa for det norske datterselskapet til stede. Rossa er også Vice President og Head of CSNM Europe i Phoenix Contact. Langsiktighet AMNYTT spurte Rossa hva som er hovedstrategien for utviklingen av Phoenix Contact med bakgrunn i at de er et familieeid selskap. - Phoenix Contact er en markedsleder på verdensbasis innen våre produkter, som er løsninger og systemer for elektronikk og automatisering, svarte Rossa. I tillegg til at vi er et raskt voksende selskap, ønsker vi også å være teknologisk ledende med våreprodukter og løsninger. For å sikre en god utvikling er det viktig at vi har tett kontakt med kundene våre. God kontakt sikrer at vi hele tiden tilbyr produkter og løsninger som dekker kundenes reelle behov. Denne nære kontakten til markedet setter oss i stand til å fange opp og forutse teknologiske trender på et tidlig stadium. Vi utvikler så våre egne løsninger basert på informasjonen vi samler inn. Dette fundamentet danner et godt grunnlag for å spiller en ledende rolle i utformingen av nye teknologier. Nye markeder Hvilke markeder og produkter er viktig for g Phoenix Contact på kort og lang sikt, er vårt neste spørsmål? - Phoenix Contact er et familiedrevet selskap som er karakterisert ved langsiktighet og bærekraftig økonomisk fundament, svarer Rossa. Utviklingen viser at det åpner seg nye markeder for våre produkter. Vi leverer produkter og systemløsninger i tradisjonelle markeder som for eksempel strømforsyning, maskin- og tavlebygger. I tillegg dekker vi nå også bilindustrien, som nå mer og mer omfatter e-mobilitet (elbiler). Andre sterkt voksende markeder er fornybare energier som vind og solenergi og infrastruktur og disse markedene blir stadig viktigere. Med sterkt økende datautveksling innen nettverksteknologi får temaer som IT og programvare større opp- g