29 / 93
AMNYTT #5
2013
Kun gode erfaringer
Moderfirmaene har svært like forretningsfilosofier. Begge selskapene er familieeide
tyske produsenter innen elektro- og automatiseringsbransjen. Innen sine markedssegment ønsker både Phoenix Contact og Rittal å være markedsledende. Forholdene for
samarbeid lå godt til rette.
R
ittal har utviklet seg fra etableringen tidlig på 1960 tallet til å bli en av verdens
ledende leverandør av apparatskap, strømfordeling og IT-infrastruktur med tilhørende
programvare og service. Phoenix Contact ble
grunnlagt for over 80 år siden og er en ledende produsent av elektrisk forbindelsesteknikk og industriell automatiseringsteknikk.
Det Phoenix Contact tilbyr markedet finner
vi ofte igjen i et skap fra Rittal. Selskapene
utfyller hverandre svært godt, både produktmessig og rent forretningsmessig.
For fire år siden satte daglige ledere i de to
selskapene seg ned og diskuterte hvorledes de mange sammenfallende interessene
kunne utnyttes best mulig. - Vi har i stor
utstrekning de samme kundene fortalte de to
administrerende direktørene, Leif Mikkelsen
(Rittal) og Henning Grorud (Phoenix Contact)
til AMNYTT. Når produktspektrene er 99 prosent komplementerende ligger forholdene
godt til rette for felles innsats.
Dekker hele bredden
For å understrekke de felles interessene nevner de to lederne at både Phoenix Contact
og Rittal er medlem av Tavleforeningen. Tilsammen kan vi lever så godt som alt som skal
til for å få ett komplet fordelingsskap. Det
gjelder blant annet fra vanlige rekkeklemmer,
trådløst Ethernet, overspenningsbeskyttelse,
kraftforsyning, I/O moduler, PLS som kan
monteres i alle typer skap. Skapene kan for
eksempel være i hygienisk utførelse, rustfritt
stål eller løsninger for utendørs plassering.
Energiøkonomisering er også et tema for disse
to selskapene. Elektronikk utvikler varme og
må kjøles for å oppnå optimale driftsforhold.
For det første har det ene selskapet arbeidet
mye med å få redusert energien som kun konverteres til varme og for det andre er det lagt
mye vekt på å få optimal design av skapene
med hensyn på behovet for ekstra kjøling.
En tredje partner er også med på seminaret. En hver tavleløsning må prosjekteres
og dokumenteres. For å dekke dette feltet er
firmaet EPLAN inkludert i programmet. Rittal og EPLAN har et tett og godt samarbeid og
det utnyttes under seminaret.
En til en
Vårt første felles engasjement var et seminar
i 2009. En viktig målgruppe er tavlebyggere
og denne faggruppen var målgruppen for
det første seminaret. Erfaringene var så gode
at nå arrangeres seminarene kvartalsvis. Vi
legger vekt på både å få formidlet aktuell
kunnskap til deltakerne, samtidig som vi får g