AMNYTT Nr 5 - 2013 | Page 29

29 / 93 AMNYTT #5 2013 Kun gode erfaringer Moderfirmaene har svært like forretningsfilosofier. Begge selskapene er familieeide tyske produsenter innen elektro- og automatiseringsbransjen. Innen sine markedssegment ønsker både Phoenix Contact og Rittal å være markedsledende. Forholdene for samarbeid lå godt til rette. R ittal har utviklet seg fra etableringen tidlig på 1960 tallet til å bli en av verdens ledende leverandør av apparatskap, strømfordeling og IT-infrastruktur med tilhørende programvare og service. Phoenix Contact ble grunnlagt for over 80 år siden og er en ledende produsent av elektrisk forbindelsesteknikk og industriell automatiseringsteknikk. Det Phoenix Contact tilbyr markedet finner vi ofte igjen i et skap fra Rittal. Selskapene utfyller hverandre svært godt, både produktmessig og rent forretningsmessig. For fire år siden satte daglige ledere i de to selskapene seg ned og diskuterte hvorledes de mange sammenfallende interessene kunne utnyttes best mulig. - Vi har i stor utstrekning de samme kundene fortalte de to administrerende direktørene, Leif Mikkelsen (Rittal) og Henning Grorud (Phoenix Contact) til AMNYTT. Når produktspektrene er 99 prosent komplementerende ligger forholdene godt til rette for felles innsats. Dekker hele bredden For å understrekke de felles interessene nevner de to lederne at både Phoenix Contact og Rittal er medlem av Tavleforeningen. Tilsammen kan vi lever så godt som alt som skal til for å få ett komplet fordelingsskap. Det gjelder blant annet fra vanlige rekkeklemmer, trådløst Ethernet, overspenningsbeskyttelse, kraftforsyning, I/O moduler, PLS som kan monteres i alle typer skap. Skapene kan for eksempel være i hygienisk utførelse, rustfritt stål eller løsninger for utendørs plassering. Energiøkonomisering er også et tema for disse to selskapene. Elektronikk utvikler varme og må kjøles for å oppnå optimale driftsforhold. For det første har det ene selskapet arbeidet mye med å få redusert energien som kun konverteres til varme og for det andre er det lagt mye vekt på å få optimal design av skapene med hensyn på behovet for ekstra kjøling. En tredje partner er også med på seminaret. En hver tavleløsning må prosjekteres og dokumenteres. For å dekke dette feltet er firmaet EPLAN inkludert i programmet. Rittal og EPLAN har et tett og godt samarbeid og det utnyttes under seminaret. En til en Vårt første felles engasjement var et seminar i 2009. En viktig målgruppe er tavlebyggere og denne faggruppen var målgruppen for det første seminaret. Erfaringene var så gode at nå arrangeres seminarene kvartalsvis. Vi legger vekt på både å få formidlet aktuell kunnskap til deltakerne, samtidig som vi får g