AMNYTT Nr 5 - 2013 | Page 16

16 / 93 gjort med optimal toleranse, dess mindre friksjon vil oppstå. I tillegg til å redusere tap blir det også mindre støy. Reduksjon av indre friksjon gir mindre produsert varme og derved mindre kjølebehov. For store gir kan kjøle­ ystemet bli ganske omfangsrikt. Mins sket fysiske dimensjoner gir store reduksjoner av kostander. Siste element i SEW Eurodrives program for økt energieffektivitet er effiDRIVE. Det er et program som kombinerer valg av komponenter og konsulenttjenester. Det er totalløsningen som teller. Både valg av produkter og systemløsning av avgjørende for slutt resultatet. For å hjelpe sluttbrukerne i valg av motorer er det utviklet en web applikasjon. Last ned applikasjonen på PC, mobil eller lesebrett og du får en rekke nyttig informasjon lett tilgjengelig. Trådløs ladning AMNYTT #5 tert i bil eller sykkel og fanger opp feltet fra den bakke monterte delen. Dette systemet kan installeres på parkeringsplasser og i egne filer. Ved at det i hver rullende enhet er montert en chip som kan registrere overført energimengde, kan energiforbruket belastes brukeren. Systemet er ferdig utviklet og i test fase. Store forhold Et av Audis produksjonsenheter ligger i same område som SEW Eurodrives gir fabrikk. Nær naboskap har gott gode samarbeidsrelasjoner. 100 prosent SEW girmotorer i Audi fabrikken er levert av SEW. I andre Audi fabrikker er SEW også hovedleverandør, dog ikke med 100 prosent leveranser. I den aktuelle Audifabrikken er det flere roboter i en fabrikk en i hele norsk industri. Et tankekors. I Norge er elbiler blitt svært populære. I følge offentlig statistikk er det kun USA som overgår oss i å anskaffe null utslippsbiler. Den største utfordringen så langt er batteri teknologien. Dagens vanligste batterier tar plass og har redusert lagringskapasitet. I tillegg gir norsk vinterklima ytterligere problemer. Ved – 27°C er kapasiteten i et tradisjonelt batteri redusert med omlag 50 prosent. Svaret på flere av disse utfordringene er enkel og lett tilgjengelig ladning. SEW Eurodrive har løst oppgaven ved å utvikle et trådløsløst ladesystem. Enkelt sagt kan løsningen beskrives som en todelt transformator. En del ligger i bakken og får tilført elektrisk energi. Den andre delen er mon- 2013 Ladning av elbiler krever nytekning