16 / 93
gjort med optimal toleranse, dess mindre
friksjon vil oppstå. I tillegg til å redusere
tap blir det også mindre støy. Reduksjon av
indre friksjon gir mindre produsert varme og
derved mindre kjølebehov. For store gir kan
kjøle ystemet bli ganske omfangsrikt. Mins
sket fysiske dimensjoner gir store reduksjoner av kostander.
Siste element i SEW Eurodrives program
for økt energieffektivitet er effiDRIVE. Det
er et program som kombinerer valg av
komponenter og konsulenttjenester. Det er
totalløsningen som teller. Både valg av produkter og systemløsning av avgjørende for
slutt resultatet.
For å hjelpe sluttbrukerne i valg av motorer er det utviklet en web applikasjon.
Last ned applikasjonen på PC, mobil eller
lesebrett og du får en rekke nyttig informasjon lett tilgjengelig.
Trådløs ladning
AMNYTT #5
tert i bil eller sykkel og fanger opp feltet fra
den bakke monterte delen.
Dette systemet kan installeres på parkeringsplasser og i egne filer. Ved at det i
hver rullende enhet er montert en chip som
kan registrere overført energimengde, kan
energiforbruket belastes brukeren. Systemet er ferdig utviklet og i test fase.
Store forhold
Et av Audis produksjonsenheter ligger
i same område som SEW Eurodrives gir
fabrikk. Nær naboskap har gott gode samarbeidsrelasjoner. 100 prosent SEW girmotorer i Audi fabrikken er levert av SEW. I
andre Audi fabrikker er SEW også hovedleverandør, dog ikke med 100 prosent
leveranser.
I den aktuelle Audifabrikken er det flere
roboter i en fabrikk en i hele norsk industri.
Et tankekors.
I Norge er elbiler blitt svært populære. I
følge offentlig statistikk er det kun USA
som overgår oss i å anskaffe null utslippsbiler. Den største utfordringen så langt er
batteri teknologien. Dagens vanligste batterier tar plass og har redusert lagringskapasitet. I tillegg gir norsk vinterklima
ytterligere problemer. Ved – 27°C er kapasiteten i et tradisjonelt batteri redusert
med omlag 50 prosent.
Svaret på flere av disse utfordringene
er enkel og lett tilgjengelig ladning. SEW
Eurodrive har løst oppgaven ved å utvikle
et trådløsløst ladesystem. Enkelt sagt kan
løsningen beskrives som en todelt transformator. En del ligger i bakken og får tilført
elektrisk energi. Den andre delen er mon-
2013
Ladning av elbiler krever nytekning