AMNYTT Nr 4 - 2013 | Page 57

57 / 87 AMNYTT #4 2013 Løsningsorientert Vår oppgave er å hjelpe kundene til å se nye løsninger. Skal det være mulig må det utvikles et godt samarbeid mellom leverandør og kunde. Vi setter oss ofte ned sammen kunden og diskuterer oss frem til løsningen. Som regel blir sluttresultatet godt. Det er en samstemt gjeng hos Primatec AS som har en rekke gode eksempler å vise til i samtalen med AMNYTT. Firmaet er basert i Grimstad, ikke langt fra det olje klusteret i Kristiansand. Da gründerne Helge Holst og Jan Erik Renskaug i 1997 fant ut at de ville etablere egen virksomhet, hadde de allerede opparbeidet mange års erfaring med leve­ ranse av kabler og sensor til et bredt spekter av industrier. I dag er det ni personer som jobber i selskapet. Kvalitet Alle leverandører til Primatec er sertifiserte i henhold til ISO 9001. Det gjelder både for sensorer og kabler. Standarden sikrer at de produktene som leveres er av høy kvalitet og at all levering er kontrollert og fulgt opp av gode systemer. Organisasjonen i Grimstad ble i sin tid sertifisert i henhold til ISO 9002 standarden. I denne standarden er kravene til utvikling av nye produkter utelatt, men er bedre tilpasset utvikling av skreddersøm. I dag er disse to standardene slått sammen til en ISO 9001. Men fortsatt jobbes det mye med å finne frem gode kundetilpassede løsninger. Det er flere eksempler på at Primatec og kunder har funnet frem til løsninger som det viser seg har et større marked enn først antatt. En viktig leverandør for Grimstadfirmaet er BALLUF. De har sett at oljevirksomheten er et attraktivt marked og retter seg nå mer og mer mot denne sektoren. I stor grad skyldes dette Primatecs suksess med å utvikle kunde­ spesifikke løsninger. Spesialutviklet Primatec kan vise til en rekke eksempler hvor kjent sensorteknologi er benyttet i skreddersydde løsninger. Et godt eksempel er en målestav utviklet for å tåle svært røffe forhold i Ex sone. Andre eksempler er løs­ ninger for subsea. Det er ganske åpenbart at forhandleren som har de mest krevende kundene i oljebransjen i umiddelbar nærhet, som Aker Solution og National Oilwell Varco, får større kunnskap om behov og krav enn produsentene. Denne kompetansen brukes til å utvikle gode løsninger, som kan benyttes av rekke sluttbrukere. Spesialfelt Når det gjelder kabler er det naturlig at kun­ den ikke sitter på den største kompetansen. Kabler er et spesialfelt. Normalt kan sluttbru­ keren greie seg med et standard produkt. Er g