AMNYTT Nr 4 - 2012 | Page 84

Tema UPDATE 2|12 84 / 93 AMNYTT #4 07 2012 08 Løsninger UPDATE 2|12 85 / 93 AMNYTT #4 2012 Batteriene i bussene skiftes ut helautomatisk ved de to ladestasjonene samspillet mellom ladestasjoner og identifikasjonssystemer fra ulike infrastrukturbedrifter og energiforsyninger må harmonisere. Fra skjermen kan kundene få valgfrie ekstra opplysninger - f.eks. for markedsføring. Ladeinfrastruktur for parkeringsplasser På firmaparkeringsplasser, i offentlige parkeringshus eller i kjellergarasjer er det nødvendig å ha en ladeinfrastruktur som forsyner mange ladepunkter og som overvåkes fra en sentral styring. Ladeinfrastrukturen kan tilkobles som et administrasjonssystem som registrerer ladedata, overvåker ladeprosesser og gir relevante data i klart språk til sjåføren og den som har ansvar for systemet. Et ladesystem for likestrøm og vekselstrøm Batteri, skift deg ut Pluggforbinder for system til batteriutskifting Sammen med den internasjonale bilindustrien har Phoenix Contact ledet utviklingen av kombinerte AC/DC-ladesystemet i samsvar med IEC 62196-3. Fordelen med dette systemet er den spesielle geometrien og utførelsen av kjøretøyets ladekontakt (inntak). I inntaket er det integrert en tilkobling for AC-kontakten og for DC-kontakten til hurtiglading slik at det er mulig å lade med både AC og DC. Dermed kan bilfabrikken tilby sine kunder et universelt ladesystem med bare ett inntak og én modul. Sjåføren har bare ett grensesnitt som passer til begge ladestikkontaktene. Dette gir mulighet for opplading med likestrøm under turen på motorveien og med vekselstrøm i garasjen om natten. Ladetrafikken ved den østkinesiske havnebyen Qigdau skal i fremtiden også ha elektrisk drevne busser. Den kinesiske virksomheten, XJ Group Corporation, søkte etter en egnet pluggforbinder for batterienheter i elbussflåten - og Phoenix Contact leverte den riktige løsningen. Elektrisk trafikk tilhører allerede hverdagen i Kina. Også den offentlige lokaltrafikken med busser skal i større grad omstilles til elektrisk drift for å redusere avgassene. Administrasjon av ladingen For å kunne drive en ladeinfrastruktur økonomisk og forsyne mange ladepunkter er det helt nødvendig å ha et administrasjonssystem for ladestasjonene. Statusdata som feilmeldinger eller aktuell belastning kan registreres sentralt og vises. Kritiske lastsituasjoner som skyldes parallelle ladeprosesser eller blokkering på grunn av nettets spissbelastning, kan dermed overvåkes. Etter identifikasjon av brukeren kan administrasjonssystemet frigi ladestasjonen. Da registreres data fra ladeprosessen som f.eks klokkeslett eller energimengde. Thorsten Temme Hurtigere utskifting av batterier EV Charge Controller (ladekontroll for el-bil) EV Charge Controller styrer og overvåker ladeprosessen i samsvar med IEC 61851-1 i modus 3. Ettersom alle styrefunksjonene som kreves for lading er samlet i ett apparat, krever ladestasjonen ikke noen ytterligere styring. EV Charge Controller blir konfigurert via en DIP på husets forside. Ti forskjellige DIP setter om til de ulike anvendelsesområdene, fra den enkelte Wallbox til den komplekse installasjon av enkelte eller nettbaserte ladestasjoner. Maksimalt tillatt strøm kan installeres med en dreievelger fra 5 til 80 A. Ekstra digitale innganger gir mulighet for bruk på ulike anvendelsesområder. De nye pluggforbinderne fra Phoenix Contact overfører 400 ampere og er motstandsdyktige mot vibrasjoner For prosjektet i Quingdau skal bussenes dødtid ved lading være så kort som mulig. Derfor er det vedtatt planer for et konsept med utskifting av batterier kalt "Battery swapping". Med dette konseptet blir flate batterier skiftet med oppladede batterier ved utskiftingsstasjonene: Batteriene erstattes med oppladede batterie