Tema
UPDATE 2|12
84 / 93
AMNYTT #4
07
2012
08
Løsninger
UPDATE 2|12
85 / 93
AMNYTT #4
2012
Batteriene i bussene skiftes
ut helautomatisk ved de to
ladestasjonene
samspillet mellom ladestasjoner og identifikasjonssystemer fra ulike infrastrukturbedrifter og
energiforsyninger må harmonisere. Fra skjermen
kan kundene få valgfrie ekstra opplysninger - f.eks.
for markedsføring.
Ladeinfrastruktur for
parkeringsplasser
På firmaparkeringsplasser, i offentlige parkeringshus eller i kjellergarasjer er det nødvendig å ha en
ladeinfrastruktur som forsyner mange ladepunkter
og som overvåkes fra en sentral styring.
Ladeinfrastrukturen kan tilkobles som et administrasjonssystem som registrerer ladedata, overvåker
ladeprosesser og gir relevante data i klart språk til
sjåføren og den som har ansvar for systemet.
Et ladesystem for
likestrøm og vekselstrøm
Batteri, skift deg ut
Pluggforbinder for system
til batteriutskifting
Sammen med den internasjonale bilindustrien har
Phoenix Contact ledet utviklingen av kombinerte AC/DC-ladesystemet i
samsvar med IEC 62196-3. Fordelen med dette systemet er den spesielle
geometrien og utførelsen av kjøretøyets ladekontakt (inntak). I inntaket
er det integrert en tilkobling for AC-kontakten og for DC-kontakten til
hurtiglading slik at det er mulig å lade med både AC og DC. Dermed kan
bilfabrikken tilby sine kunder et universelt ladesystem med bare ett inntak og én modul. Sjåføren har bare ett grensesnitt som passer til begge
ladestikkontaktene. Dette gir mulighet for opplading med likestrøm
under turen på motorveien og med vekselstrøm i garasjen om natten.
Ladetrafikken ved den østkinesiske havnebyen Qigdau skal i fremtiden også ha elektrisk
drevne busser. Den kinesiske virksomheten,
XJ Group Corporation, søkte etter en egnet
pluggforbinder for batterienheter i elbussflåten - og Phoenix Contact leverte den riktige
løsningen.
Elektrisk trafikk tilhører allerede hverdagen i Kina.
Også den offentlige lokaltrafikken med busser skal
i større grad omstilles til elektrisk drift for å redusere avgassene.
Administrasjon av ladingen
For å kunne drive en ladeinfrastruktur økonomisk
og forsyne mange ladepunkter er det helt nødvendig å ha et administrasjonssystem for ladestasjonene. Statusdata som feilmeldinger eller aktuell
belastning kan registreres sentralt og vises. Kritiske
lastsituasjoner som skyldes parallelle ladeprosesser eller blokkering på grunn av nettets spissbelastning, kan dermed overvåkes. Etter identifikasjon av brukeren kan administrasjonssystemet frigi
ladestasjonen. Da registreres data fra ladeprosessen som f.eks klokkeslett eller energimengde.
Thorsten Temme
Hurtigere utskifting av batterier
EV Charge Controller
(ladekontroll for el-bil)
EV Charge Controller styrer og overvåker
ladeprosessen i samsvar med IEC 61851-1
i modus 3. Ettersom alle styrefunksjonene
som kreves for lading er samlet i ett apparat,
krever ladestasjonen ikke noen ytterligere
styring. EV Charge Controller blir konfigurert
via en DIP på husets forside. Ti forskjellige
DIP setter om til de ulike anvendelsesområdene, fra den enkelte Wallbox til den komplekse
installasjon av enkelte eller nettbaserte ladestasjoner. Maksimalt tillatt strøm kan installeres med en dreievelger fra 5 til 80 A. Ekstra
digitale innganger gir mulighet for bruk på ulike anvendelsesområder.
De nye pluggforbinderne
fra Phoenix Contact
overfører 400 ampere og er
motstandsdyktige mot
vibrasjoner
For prosjektet i Quingdau skal bussenes dødtid
ved lading være så kort som mulig. Derfor er det
vedtatt planer for et konsept med utskifting av
batterier kalt "Battery swapping". Med dette konseptet blir flate batterier skiftet med oppladede
batterier ved utskiftingsstasjonene: Batteriene
erstattes med oppladede batterie