10 / 93
AMNYTT #4
11 / 93
2012
kontrollere. På forsommeren var det planlagt
en revisjonsstans, samtidig som det skulle
foretas tilstandskontroll av rør edningen.
l
Det ble sendt en intelligent pigg fra feltet
og inn til landanlegget. Denne piggen var
i
nstrumentert slik at tykkelse på godset i rørledningen kunne måles. Informasjonen som
ble logget gir grunnlag for å fastslå hvor mye
godset er korrodert.
Kort etter at produksjonsstansen som var
planlagt fikk anlegget et uventet problem.
Det ble et vanngjennombrudd i naturgass
tørkerne. Dermed måtte produksjonen
s
tanses på nytt i juli. Produksjonen ble i
månedsskiftet juli august gradvis startet opp
igjen i med opptrapping til full produksjon i
første halvdela v august.
Gassterminal
Snøhvitprosjektet omfatter en felles
u
tbyg ging av de tre funnene Snøhvit,
A
skeladd og Albatross. Utbyggingen omfatter
innretninger på havbunnen med rør
ledninger som fører gass og kondensat til
LNG-anlegg på Melkøya der gassen blir
p
rosessert og kondensert. Den flytende
g
assen ransporteres med spesialbygde LNGt
skip til globale mottakerterminaler som f.eks.
Cove Point på den amerikanske østkysten.
Kontrollrommet utnytter moderne teknologi fullt ut. Rommet er lyst og gir gode arbeidsforhold
M
elkeøya anlegget. I tillegg til å være
h
ovedleverandør av kontrollanlegget, er
s
ikkhetssystem og i hovedsak hele det
elektriske distribusjonsanlegget levert
av denne produsenten. Det er en anske
g
o
mfattende installasjon med mlag
o
100 000 I/O. Her er både elektriske og
auto atiseringsmessige tag tatt med.
m
K
ontrollrommet er en standard ABB operatør
a
rbeidsplass med flere lokale stasjoner som
har en rekke skjermer for forskjellige prosess
avsnitt og arbeidsoppgaver. I illegg er det
t
en storskjerm som gir oversikt over hele
a
nlegget. Det er intelligente vern g rytere
o b
i fordelingsanlegget. I tillegg er det også en
rekke frekvensomformere. All informasjon
sendes til kontrollrommet hvor operatørene
utnytter tilgjengelig informasjon best mulig.
Skal anlegget ha lønnsom drift må energi
kostnadene være så lave som mulig. Et viktig
hjelpemiddel er ABBs Power Management
system. Operatørene får god oversikt over
forbruk og laster i alle prosessavsnitt og
kan derved optimalisere driften. På grunn
av beliggenheten er det installert 1 320
v
armekabel kurser. Unyttes varmekablene
feil kan det enten oppstå uregelmessig eter
h
i driften, eller energiforbruket blir
u
nødvendig høyt. Gode driftsoperatører og
effektive verktøy sørger for best mulig drift.
Nytt linje
Fortsatt utfordringer
En av de største driftsutfordringene er
v
armeveksleren. Det kan oppstå ibrasjoner
v
under drift som skaper problemer og
t
emperaturen har vist seg å være vanskelig å
g
Etter en omfattende intern prosess har
S
tatoil og resten av Snøhvitpartnerne
b
esluttet å gå videre med planleggingen av
Tog 2. Det dreier seg om konseptstudier av
en ny roduksjonslinje, som dels skal avta
p
o
verskuddsgassen som allerede finnes i
Snøhvitfeltene, dels avta gass fra nye funn
i Hammerfestbassenget og nærliggende
o
mråder. Det foreligger skisser til en ny
f
abrikk med en kapasitet på om lag fire
AMNYTT #4
2012
m
illiarder Sm3 gass årlig, noe som tilsvarer
om lag 70 prosent av Tog 1s
størrelse, men det skal også være aktuelt å
utrede en større enhet.
Normalt tar konseptstudier 12-15 måneder
å gjennomføre, og det er ventet at Snøhvitpartnerne utpå vinteren 2012 vil ta den neste
viktige beslutningen og iverksette detaljplanleggingen av en ny fabrikk. I så fall kan den
endelige investeringsbeslutningen foreligge
sommeren 2013 – med en eventuell åpning
av Tog 2 i 2018.
Det dreier seg om store investeringer.
En ny fabrikk vil ventelig koste rundt 30
m
illiarder. I tillegg vil det komme betydelige
i
nvesteringer i bunnrammer og rør for å
samle opp gass fra flere omkringliggende
funn.