AMNYTT Nr 4 - 2012 | Page 10

10 / 93 AMNYTT #4 11 / 93 2012 kontrollere. På forsommeren var det planlagt en revisjonsstans, samtidig som det skulle foretas tilstandskontroll av rør­ edningen. l Det ble sendt en intelligent pigg fra feltet og inn til landanlegget. Denne piggen var i ­ nstrumentert slik at tykkelse på godset i rørledningen kunne måles. Informasjonen som ble logget gir grunnlag for å fastslå hvor mye godset er korrodert. Kort etter at produksjonsstansen som var planlagt fikk anlegget et uventet problem. Det ble et vanngjennombrudd i naturgass­ tørkerne. Dermed måtte produksjonen s ­ tanses på nytt i juli. Produksjonen ble i månedsskiftet juli august gradvis startet opp igjen i med opptrapping til full produksjon i første halvdela v august. Gassterminal Snøhvitprosjektet omfatter en felles u ­ tbyg ging av de tre funnene Snøhvit, A ­ skeladd og Albatross. Utbyggingen omfatter ­ innretninger på havbunnen med rør­ ledninger som fører gass og kondensat til LNG-anlegg på Melkøya der gassen blir p ­ rosessert og kondensert. Den flytende g ­ assen ­ ransporteres med spesialbygde LNGt skip til globale mottakerterminaler som f.eks. Cove Point på den amerikanske østkysten. Kontrollrommet utnytter moderne teknologi fullt ut. Rommet er lyst og gir gode arbeidsforhold M ­ elkeøya anlegget. I tillegg til å være h ­ ovedleverandør av kontrollanlegget, er s ­ ikkhetssystem og i hovedsak hele det ­elektriske distribusjons­anlegget ­levert av denne produsenten. Det er en ­ anske g o ­ mfattende installasjon med ­ mlag o 100 000 I/O. Her er både elektriske og auto­ atiseringsmessige tag tatt med. m K ­ ontrollrommet er en standard ABB operatør ­ a ­ rbeidsplass med flere lokale stasjoner som har en rekke skjermer for forskjellige prosess­ ­ avsnitt og arbeidsoppgaver. I ­ illegg er det t en storskjerm som gir oversikt over hele a ­ nlegget. Det er intelligente vern ­ g­ rytere o b i fordelingsanlegget. I tillegg er det også en rekke frekvensomformere. All informasjon sendes til kontrollrommet hvor operatørene utnytter tilgjengelig informasjon best mulig. Skal anlegget ha lønnsom drift må energi­ kostnadene være så lave som mulig. Et viktig hjelpemiddel er ABBs Power Management system. Operatørene får god oversikt over forbruk og laster i alle prosessavsnitt og kan derved optimalisere driften. På grunn av beliggenheten er det installert 1 320 v ­ armekabel kurser. Unyttes varmekablene feil kan det enten oppstå uregelmessig­ eter ­ h i driften, eller energiforbruket blir u ­ nødvendig høyt. Gode driftsoperatører og effektive verktøy sørger for best mulig drift. Nytt linje Fortsatt utfordringer En av de største driftsutfordringene er v ­ armeveksleren. Det kan oppstå ­ ibrasjoner v under drift som skaper problemer og t ­ emperaturen har vist seg å være vanskelig å g Etter en omfattende intern prosess har S ­ tatoil og resten av Snøhvitpartnerne b ­ esluttet å gå videre med planleggingen av Tog 2. Det dreier seg om konseptstudier av en ny ­ roduksjonslinje, som dels skal avta p o ­ verskuddsgassen som allerede finnes i Snøhvitfeltene, dels avta gass fra nye funn i Hammerfestbassenget og nærliggende ­ o ­ mråder. Det foreligger skisser til en ny f ­ abrikk med en kapasitet på om lag fire AMNYTT #4 2012 m ­ illiarder Sm3 gass årlig, noe som tilsvarer om lag 70 prosent av Tog 1s størrelse, men det skal også være aktuelt å utrede en større enhet. Normalt tar konseptstudier 12-15 måneder å gjennomføre, og det er ventet at Snøhvitpartnerne utpå vinteren 2012 vil ta den neste viktige beslutningen og iverksette detaljplanleggingen av en ny fabrikk. I så fall kan den endelige investeringsbeslutningen foreligge sommeren 2013 – med en eventuell åpning av Tog 2 i 2018. Det dreier seg om store investeringer. En ny fabrikk vil ventelig koste rundt 30 m ­ illiarder. I tillegg vil det komme betydelige ­ i ­ nvesteringer i bunnrammer og rør for å samle opp gass fra flere omkringliggende funn.