71 / 158
Italienerne ønsket at alle datterselskaper
skulle gå over på samme plattform. I denne
prosessen ble norske Mapei valgt som pilot i
uttesting av forretningssystemet.
Spesialtilpasninger
Mapei har samarbeidet med Transportnett
siden 2004 med Transport Direct som var forløperen til Log:nett. – I forbindelse med valg
av nytt forretningssystem i 2012 ble Log:nett
valgt med flere spesialtilpasninger, sier Hammeren. Hun legger til at bytte av forretningssystem var en utfordrende prosess som ikke
skjedde over natta. – Vi har arbeidet aktivt
med å sammenstille Log:nett mot MS Dynamics AX 2012. Det ble lagt ned mange timer
for å få dette til å fungere optimalt. EDI-overføringer skjer nå fra forretningssystemet.
Store besparelser
Hver dag er 45 lastebiler innom lageret på
Sagstua. 11 000 tonn med varer fraktes inn
og ut av lageret hver måned. Årlig utgjør det
100 000 tonn varer inn og ut av lageret. – Årlig
ekspederer vi 25 000 ordrer. Skulle vi håndtert
dem manuelt måtte vi ansatte flere mennesker i logistikkavdelingen. Bruken av Log:nett
har spart oss for 2-3 årsverk. Å skrive fraktbrev manuelt, ringe og sende e-post, ville gjort
oss ekstremt sårbare. Med elektronisk ordrehåndtering snakker vi om årlige besparelser
på ca. 2 millioner kroner. Her er Log:nett helt
avgjørende for virksomhetens vekst.
Hovedområder
– I Log:nett arbeider vi med forhåndsmeldinger, transportordre og prising. Vi har en ordrefrist på bestilling av varer til kl. 14:00 hver
ettermiddag. Da leveres varene kunde dagen
etter over store deler av landet. 50 prosent
av ordrene mottar vi telefonisk mens resten
skjer skriftlig. Ordrene legges inn fortløpende
AMNYTT #3
2014
og transportkontoret overvåker alle plukklister som genereres mot transportør. Vi sjekker
om varene er på lager og gjør forhåndsmelding mot forretningssystemet. Med denne
operasjonen slipper vi å gå via Log:nett. Når
varene er ferdig pakket mottar de transportordren elektronisk. Vi har tette tidsfrister og
transportørene er avhengig av rask forhåndsmelding slik at lasten kan tilpasses kjøretøyet,
påpeker Hammeren.
Elektronisk kommunikasjon
– All prising skjer i forbindelse med transportordre. Når varene forhåndsmeldes, vet vi ikke
eksakt hvordan de pakkes. Ruud Transport er
en viktig samarbeidspartner som har kommet
lengst i bruk av Log:nett og elektronisk kommunikasjon. Når en transportordre oversendes, prises den i Log:nett ut fra gitte krite ɥ