AMNYTT Nr 3 - 2014 | Page 71

71 / 158 Italienerne ønsket at alle datterselskaper skulle gå over på samme plattform. I denne prosessen ble norske Mapei valgt som pilot i uttesting av forretningssystemet. Spesialtilpasninger Mapei har samarbeidet med Transportnett siden 2004 med Transport Direct som var forløperen til Log:nett. – I forbindelse med valg av nytt forretningssystem i 2012 ble Log:nett valgt med flere spesialtilpasninger, sier Hammeren. Hun legger til at bytte av forretningssystem var en utfordrende prosess som ikke skjedde over natta. – Vi har arbeidet aktivt med å sammenstille Log:nett mot MS Dynamics AX 2012. Det ble lagt ned mange timer for å få dette til å fungere optimalt. EDI-overføringer skjer nå fra forretningssystemet. Store besparelser Hver dag er 45 lastebiler innom lageret på Sagstua. 11 000 tonn med varer fraktes inn og ut av lageret hver måned. Årlig utgjør det 100 000 tonn varer inn og ut av lageret. – Årlig ekspederer vi 25 000 ordrer. Skulle vi håndtert dem manuelt måtte vi ansatte flere mennesker i logistikkavdelingen. Bruken av Log:nett har spart oss for 2-3 årsverk. Å skrive fraktbrev manuelt, ringe og sende e-post, ville gjort oss ekstremt sårbare. Med elektronisk ordrehåndtering snakker vi om årlige besparelser på ca. 2 millioner kroner. Her er Log:nett helt avgjørende for virksomhetens vekst. Hovedområder – I Log:nett arbeider vi med forhåndsmeldinger, transportordre og prising. Vi har en ordrefrist på bestilling av varer til kl. 14:00 hver ettermiddag. Da leveres varene kunde dagen etter over store deler av landet. 50 prosent av ordrene mottar vi telefonisk mens resten skjer skriftlig. Ordrene legges inn fortløpende AMNYTT #3 2014 og transportkontoret overvåker alle plukklister som genereres mot transportør. Vi sjekker om varene er på lager og gjør forhåndsmelding mot forretningssystemet. Med denne operasjonen slipper vi å gå via Log:nett. Når varene er ferdig pakket mottar de transportordren elektronisk. Vi har tette tidsfrister og transportørene er avhengig av rask forhåndsmelding slik at lasten kan tilpasses kjøretøyet, påpeker Hammeren. Elektronisk kommunikasjon – All prising skjer i forbindelse med transportordre. Når varene forhåndsmeldes, vet vi ikke eksakt hvordan de pakkes. Ruud Transport er en viktig samarbeidspartner som har kommet lengst i bruk av Log:nett og elektronisk kommunikasjon. Når en transportordre oversendes, prises den i Log:nett ut fra gitte krite ɥ