AMNYTT Nr 3 - 2013 | Page 57

57 / 107 AMNYTT #2 2013 Forenkler billettbetaling over Internett og mobil Nettbuss AS har tatt i bruk en mobil valideringsløsning fra Giant Leap Technologies AS med stor suksess. Over 200 ekspressbusser benytter nå håndholdte terminaler med strekkodeleser som validerer passasjerenes billetter. Det har forenklet billettbetaling over Internett og mobil. T ilbakemeldingen fra våre sjåfører og passasjerer er entydig positiv, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS. Bones kan fortelle at løsningen fortløpende vil bli tatt i bruk på andre bussruter i Nettbuss. – Ny teknologi er avgjørende for å effektivisere selskapsdriften. I 2012 betalte 15 prosent av våre ekspressbusspassasjerer billetter via internett og mobil. I 2013 forventer vi 50 prosents økning mens vårt langsiktige mål er 100 prosent. Overgangen til elektronisk billettering vil redusere påstigningstiden og forbedre kapasitetsutnyttelsen, understreker han. liarder kroner. – Innen 2013 vil vi ha 8 000 ansatte og 3 300 kjøretøyer. I fjor benyttet 133 millioner passasjer våre busstjenester. Omsetning og antall passasjerer er økende, sier Bones. – For å takle denne veksten er vi avhengig av moderne IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant Leap en avgjørende rolle, understreker han. g Giant Leap vant anbudet om valideringsløsning i 2010 i sterk konkurranse med andre markedsaktører. I starten av 2011 ble den tatt i bruk. Skandinavisk konsern Nettbuss er heleid av NSB-konsernet med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Markedsandelene i Norge er på 30 prosent mens den i Sverige er på 6 og Danmark på 4 prosent. Omsetningen i 2012 var på 5,6 mil- For å takle veksten er vi avhengig av moderne IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant Leap en avgjørende rolle, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS.