57 / 107
AMNYTT #2
2013
Forenkler billettbetaling over
Internett og mobil
Nettbuss AS har tatt i bruk en mobil valideringsløsning fra Giant Leap Technologies
AS med stor suksess. Over 200 ekspressbusser benytter nå håndholdte terminaler
med strekkodeleser som validerer passasjerenes billetter. Det har forenklet billettbetaling over Internett og mobil.
T
ilbakemeldingen fra våre sjåfører og passasjerer er entydig positiv, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS.
Bones kan fortelle at løsningen fortløpende
vil bli tatt i bruk på andre bussruter i Nettbuss. – Ny teknologi er avgjørende for å
effektivisere selskapsdriften. I 2012 betalte
15 prosent av våre ekspressbusspassasjerer billetter via internett og mobil. I 2013
forventer vi 50 prosents økning mens vårt
langsiktige mål er 100 prosent. Overgangen
til elektronisk billettering vil redusere påstigningstiden og forbedre kapasitetsutnyttelsen,
understreker han.
liarder kroner. – Innen 2013 vil vi ha 8 000
ansatte og 3 300 kjøretøyer. I fjor benyttet
133 millioner passasjer våre busstjenester.
Omsetning og antall passasjerer er økende,
sier Bones. – For å takle denne veksten er vi
avhengig av moderne IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant Leap en avgjørende
rolle, understreker han. g
Giant Leap vant anbudet om valideringsløsning i 2010 i sterk konkurranse med andre
markedsaktører. I starten av 2011 ble den
tatt i bruk.
Skandinavisk konsern
Nettbuss er heleid av NSB-konsernet med
virksomhet i Norge, Sverige og Danmark.
Markedsandelene i Norge er på 30 prosent
mens den i Sverige er på 6 og Danmark på 4
prosent. Omsetningen i 2012 var på 5,6 mil-
For å takle veksten er vi avhengig av moderne
IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant
Leap en avgjørende rolle, sier merkevaresjef
Dag Bones i Nettbuss AS.