AMNYTT Nr 2 - 2014 | Page 27

27 / 130 AMNYTT #2 2014 Hypteck har overtatt Yokogawa Selskapet har både egenproduksjon av instrumenter og en rekke ledende agenturer. Fra årsskifte har Hypteck også ansvaret for salg og distribusjon av en av verdens ledende instrumenteringsprodusenter. Da overtok selskapet agenturet for Yokogawas instrumenteringsportefølje. Omsetningsmessig vil det Drammensbaserte firmaet forsterke sin posisjon som landets største innen sine produktområder. H ypteck har i en årrekke forhandlet Vega instrumenter, med stor suksess. Så gode har resultatene vært at de er best i Norden. En generell trend er at produsenter søker å kunne tilby bredest mulig produktspekter, slik at sluttbrukeren får færrest mulige leverandører å forholde seg til. Vega og Yokogawa har i en rekke markeder inngått forhandlersamarbeid for å kunne gi kundene et helhetlig og bredt produkttilbud. Norge har vært unntaket fra denne regelen i Norden. Tradisjonell markedsføring Med Hyptecks suksess med Vega var det naturlig at Yokogawa så på muligheten for samkjøring også i Norge. Fra 1. januar i år ble agenturet for Yokogawa overført til Hypteck. De to produsentene har helt komplementære produkter, forteller Pål Kvam og Rune Stenkjær til AMNYTT. Vi mener at potensialet for Yokogawas produkter er større enn omsetning frem til nå har vist. Planen vår er å gjennomføre samme markedsaktivitet \