AMNYTT Nr 2 - 2014 | Page 24

24 / 130 AMNYTT #2 2014 Ole R. Bjerkebæk er sentral i utviklingen av kontrollsystemene Siemens produkter. Det gjelder både PLSer, kommunikasjonsløsning, paneler og motorstartere. I dagens løsninger er det i hovedsak benyttet S7- 00 PLS med 200S CPUer. Styreskapene bygges i Norge, før de sendes til Sverige. Miljøet i de aktuelle båtene er ganske røft. Saltvann tærer sterkt på mekaniske løsninger, i tillegg kan det også være mye vibrasjon. For at brannkanonene skal fungere når det er behov, setter vi også store krav til skapprodusenten. Vi har valgt Rittal som leverandør. Erfaringene med denne leverandøren er god. Prøver ut nytt Etter hvert som FFS får utprøvd og marin godkjent nye løsninger, vil de bruke den nyeste PLSen fra Siemens, S7-1500. - Vi følger nøye med på utviklingen av Siemens systemer og er hva som kalles en tidlig kunde, sier Bjerkebæk. Men før vi kan ta nye produkter i bruk må de ha skipsgodkjenning. Det er produsentens ansvar å få utført. For å effektivisere utviklingsarbeidet av kontrollsystemene har FFS utviklet sitt eget bibliotek av kontrollmoduler. Det generes en fil for hvert prosjekt, noe som gjør det enkelt å holde oversikt over de forskjellige leveransene. De benytter Siemens TIA portal i dette arbeidet. Det tok litt tid å lære seg alle muligheten denne løsningen gir, men nå er selskapet fornøyd med dette utviklingsverktøyet. Spesielle krav Kommunikasjonen i FFS system er basert på Profibus DP. Om bord på den type skip som brannkanonene installeres kan det være mye støy, som kan påvirke kommunikasjonen. FFS har lagt stor vekt på å få redusert dette problemet. Det benyttes derfor spesialkabler som sikrer støyfri kommunikasjon. I tillegg må vi også ta hensyn til brannfare, så vi benytter halogenfrie kabler. Siden all installasjon i utgangspunktet utføres skipsverftenes personell er det viktig at løsningen er robust. – Vi har opp gjennom årene sett litt av hvert, forteller Bjerkebæk. I fremtiden ser vi at det er Profinet som vil bli løsningen og for oss. Verdens kraftigste Verdens kraftigste brannbåt er levert av FFS til brannvesenet i New York. Båten ble levert i april 2010. Installasjonen om bord på båten omfattet fire pumpenheter for vann og fire for enheter for skum. Styringen foregår ved hjelp av joysticks og touch skjermer. Total pumpekapasitet er 9 090 m3/t.