24 / 130
AMNYTT #2
2014
Ole R. Bjerkebæk er sentral i utviklingen av
kontrollsystemene
Siemens produkter. Det gjelder både PLSer,
kommunikasjonsløsning, paneler og motorstartere. I dagens løsninger er det i hovedsak
benyttet S7- 00 PLS med 200S CPUer. Styreskapene bygges i Norge, før de sendes til Sverige.
Miljøet i de aktuelle båtene er ganske røft.
Saltvann tærer sterkt på mekaniske løsninger, i tillegg kan det også være mye vibrasjon.
For at brannkanonene skal fungere når det
er behov, setter vi også store krav til skapprodusenten. Vi har valgt Rittal som leverandør.
Erfaringene med denne leverandøren er god.
Prøver ut nytt
Etter hvert som FFS får utprøvd og marin godkjent nye løsninger, vil de bruke den nyeste
PLSen fra Siemens, S7-1500. - Vi følger nøye
med på utviklingen av Siemens systemer og
er hva som kalles en tidlig kunde, sier Bjerkebæk. Men før vi kan ta nye produkter i bruk
må de ha skipsgodkjenning. Det er produsentens ansvar å få utført.
For å effektivisere utviklingsarbeidet av kontrollsystemene har FFS utviklet sitt eget bibliotek av kontrollmoduler. Det generes en fil for
hvert prosjekt, noe som gjør det enkelt å holde
oversikt over de forskjellige leveransene. De
benytter Siemens TIA portal i dette arbeidet. Det tok litt tid å lære seg alle muligheten
denne løsningen gir, men nå er selskapet fornøyd med dette utviklingsverktøyet.
Spesielle krav
Kommunikasjonen i FFS system er basert på
Profibus DP. Om bord på den type skip som
brannkanonene installeres kan det være mye
støy, som kan påvirke kommunikasjonen. FFS
har lagt stor vekt på å få redusert dette problemet. Det benyttes derfor spesialkabler som
sikrer støyfri kommunikasjon. I tillegg må
vi også ta hensyn til brannfare, så vi benytter halogenfrie kabler. Siden all installasjon i
utgangspunktet utføres skipsverftenes personell er det viktig at løsningen er robust. – Vi
har opp gjennom årene sett litt av hvert, forteller Bjerkebæk. I fremtiden ser vi at det er
Profinet som vil bli løsningen og for oss.
Verdens kraftigste
Verdens kraftigste brannbåt er levert av FFS
til brannvesenet i New York. Båten ble levert
i april 2010. Installasjonen om bord på båten
omfattet fire pumpenheter for vann og fire for
enheter for skum. Styringen foregår ved hjelp
av joysticks og touch skjermer. Total pumpekapasitet er 9 090 m3/t.