59 / 107
AMNYTT #2
2013
Nok et praktbygg
Ved vannkanten i Oslos nye bydel Tjuvholmen har byen fått et nytt arkitektonisk
praktbygg. Perlen på Tjuvholmen består av to bygninger, én for museets faste
samling og én for midlertidige utstillinger. Særlig karakteristisk er museets tak,
som er formet som et seil. Kunstverkene stiller store krav til inneklimaet og løsningen har vist seg å fungere svært tilfredsstillende.
D
et nye Astrup Fearnley-museet som ble
åpnet tidligere i høst har et totalt areal på
rundt 8 000 kvadratmeter. Utstillingsarealet er
på omlag 4 200 kvadratmeter. Museet har kostet omlag 700 millioner kroner. Til sammenligning kostet Operahuset i Bjørvika drøye 4
milliarder kroner.
I de nye lokalene har museet for første gang
mulighet til å presentere verk fra samlingen
på permanent basis. Det gjelder internasjonalt anerkjente kunstnere som Andy Warhol,
Damien Hirst, Jeff Koons, Charles Ray, Richard Prince, Matthew Barney, Bruce Nauman,
Robert Gober og Cindy Sherman som får sin
permanente visningsplass midt i Oslo.
Arkitekten har skapt et bygg som skal presentere samtidskunsten på en best mulig måte.
Resultatet er en arkitektur med krumme flater
og skjeve vinkler.
Avansert teknisk anlegg
Det er to viktige oppgaver bygg-automatiseringsanlegget skal sørge for å oppfylle. For
det første må temperatur og fuktighet holdes
konstant. Relativt fuktighet skal være på 55
prosent og temperaturen mellom 19 og 21
grader. Den andre oppgaven for de tekniske
anleggene er å sikre personell og kunstverk
ved en eventuell brann. Først og fremst skal
personsikkerhet settes i høysete. Men det er
også installert utstyr som skal forhindre eller
redusere eventuelle forringelse av kunstverkenes kvalitet ved brann.
Teknisk sett er museet ikke vanskelig å bygge.
Det er tilpasningene til arkitekturen som
skapte utfordringer. Det har vært et omfattende arbeid. Spesielt tilpasningene av himlingene var en utfordring. Byggene varmes
opp med fjernvarme gjennom innstøpte varmeslynger i gulv eller nedfelte konvektorer.
Ventilasjonsløsningen er skult. Tilførsel av luft
skjer i slisser i overgang gulv og vegg. Denne
løsningen medfører at ventilasjonskanalene
er skjult og lufttilførselene blir jevnt fordelt.
Gode løsninger
- Allerede ved innflytning fikk vi testet byggautomatiseringsanlegget, forteller driftssjef Ulf
Holbrook til AMNYTT. Selv om dører ble stående vid åpne da all kunsten ble transportert
inn hold temperaturen seg utrolig jevn, og på
riktig nivå. I hvert rom er det tre temperaturfølere. Styring av ventilasjonsaggregatene er
basert på gjennomsnittsmåling av temperaturmålerne i et rom. Selvsagt tok det noe tid å få