AMNYTT Nr 2 - 2013 | Page 4

4 / 107 AMNYTT #2 2013 Lærer de aldri Leder F ør reformen av fagarbeiderutdannelsen ble gjennomført i 1994 kom det et samstemt råd fra industrien: «Det er for mye teori som ikke er relatert til de aktuelle fagene. Ungdommen vil falle fra i løpet av utdanningsløpet». Elektro og automatiseringsfagets industrielle forening hadde eget møte med utdanningsdepartementet om saken. Vi ble ikke hørt. I løpet av det siste halve året har Utdanningsministeren endret syn. Fagarbeiderutdannelsen må bli mer fagorientert og tilpasset sluttbrukernes behov. Det vil si industri og annen virksomhet som trenger dyktige fagfolk. 19 års erfaring, som er helt i tråd med hva som ble sagt fra industriens representanter, har vist at i fagutdannelsen er det i hovedsak behov for faglig praktisk aktiviteter. Norsk næringsliv er helt avhengig av høy kompetanse hos sine medarbeidere. Det understreker vi i reportasjen fra Hannover messen. Det gjelder på alle nivåer i en bedrift, fra arbeidere via fagarbeider og ingeniører, til toppledelsen. Vi har en rekke eksempler på at dyktige medarbeider har utviklet internasjonalt konkurransedyktige bedrifter. Nå har et av landets ledende politiske partier, med sterke bånd til arbeiderbevegelsen, vedtatt at fagarbeiderutdannelse skal gi generell studiekompetanse. Partilederen uttalte etter landsmøtet at de ikke vet hvorledes utdannelsen faglig skal organiseres. Dette vedtaket er svært likt intensjonen i Reform 94 og er ødeleggende for fagarbeiderutdannelsen på flere måter. Begrunnelsen er at flere vil ta fagarbeiderutdannelse hvis det er mulig å få generell studiekompetanse. Etter min mening er dette totalt forfeilet argumentasjon. Det altoverveiende flertall som tar fagarbeiderutdannelse ønsker å bli fagarbeidere. Da må hovedintensjonen med utdannelsen være å bli fagarbeider. Selvsagt skal de som har evner og etter hvert ønske om å gå videre få muligheten til det, men det har vist seg å gjelde et lite mindretall. Landsmøte vedtaket er både med på å redusere statusen til og et god innhold i fagarbeiderutdannelsen. Det er synd for norsk næringsliv at 19 års erfaring ikke har gjort inntrykk. Jan Eirik Schiøtz Ansvarlig redaktør