20 / 107
relevante spørsmål. Etter den innledende
kontakten hører vi ikke noe, før instrumentet
er installert. Ofte oppdager driftspersonellet
at måleoppstillingen ikke fungerer som forventet. Vi blir da kontaktet. Som regel får vi
høre at det er instrumentet som er årsaken
til problemene. Etter en stund viser det seg at
i de fleste tilfeller ikke er instrumentet som
er feil, men at de andre forhold som vi har
nevnt er årsaken til roblemene.
p
Konsekvensene er mer enn bare upålitelige
måleresultater. Måleoppstillingen tilfredsstiller ikke kravene til akkreditert prøvetaking.
Dette kravet gjelder for eksempel for renseanlegg. Er en mengdemåler som er beregnet for
å måle små mengder montert feil, blir måleresultat ubrukelig. Slike målere benyttes ved
Fakta:
Offentlig sektor kjøper inn varer og tjenester for nesten 400 milliarder årlig. Regelverket for offentlige anskaffelser skal
sikre at disse midlene utnyttes best mulig
gjennom kostnadseffektive og samfunnstjenlige innkjøp, og at offentlige sektor
gjennom sine innkjøp bidrar til å utvikle
et konkurransedyktig næringsliv.
AMNYTT #2
2013
lekkasjeovervåking, men resultatet kan som
reel ikke benyttes til den påtenkte oppgaven
Nytt produkt – service
Med den måten store deler av offentlig virksomhet, og også i noe utstrekning industri
bedrifter, organiserer sine innkjøp av teknisk utstyr har vi sett behov for å tilby en
ny tjeneste forteller Østvang. Det er service.
Vi og tilsvarende leverandører har god produktkompetanse og bred erfaring fra en
rekke installasjoner. Denne kunnskapen har
vi satt sammen og tilbyr nå hele spekteret
av sluttbrukere, fra kommunale renseanlegg til industribedrifter, hjelp til å få gode
måleoppstillinger.
Trenger kunnskap og erfaring
Bredden i kunnskap for en god måleoppstilling er større en mange kjenner til. Listen
over faglige sektorer omfatter blant annet:
-
Fysiske krav ved installasjon, er det behov
for rettstrekk før og etter nstrumentet
i
- Elektriske forhold, jording
- Dimensjonering
- Trykkfall over instrumentet
Offentlige anskaffelser skal så langt som
mulig basere seg på konkurranse. Konkurranse er et virkemiddel for å sikre effektiv
ressursbruk i det offentlige, og bidra til
økt verdiskapning i samfunnet.
- Det er få bedrifter som rår over all denne
kunnskapen. Skal vi evne å få gode måleoppstillinger må mange fagområder sees i sammenheng, sier Østvang. Få organisasjoner rår
over den kompetanse og erfaring som trengs.
Dette forholdet forklarer hvorfor en god del
av rammeavtalene som er inngått resulterer i
feil valg eller installasjon.
Regelverket om offentlige anskaffelser gir
visse rammer for hvordan anskaffelsesprosessen skal foregå, fra planleggingen
av anskaffelsen til inngåelse av kontrakt.
På denne siden finner du informasjon om
regelverket for offentlige anskaffelser.
Vårt svar et å tilby hjelp både ved valg og installasjon. Men det aller beste vil være om prosedyrene for anskaffelser blir endret. Jo tidligere
i en anskaffelses prosess riktig kompetanse blir
benyttet, dess bedre vil slutt resultat bli er budskapet Østvang gir avslutningsvis i vår samtale.