AMNYTT Nr 2 - 2013 | Page 20

20 / 107 relevante spørsmål. Etter den innledende kontakten hører vi ikke noe, før instrumentet er installert. Ofte oppdager driftspersonellet at måleoppstillingen ikke fungerer som forventet. Vi blir da kontaktet. Som regel får vi høre at det er instrumentet som er årsaken til problemene. Etter en stund viser det seg at i de fleste tilfeller ikke er instrumentet som er feil, men at de andre forhold som vi har nevnt er årsaken til ­ roblemene. p Konsekvensene er mer enn bare upålitelige måleresultater. Måleoppstillingen tilfredsstiller ikke kravene til akkreditert prøvetaking. Dette kravet gjelder for eksempel for renseanlegg. Er en mengdemåler som er beregnet for å måle små mengder montert feil, blir måleresultat ubrukelig. Slike målere benyttes ved Fakta: Offentlig sektor kjøper inn varer og tjenester for nesten 400 milliarder årlig. Regelverket for offentlige anskaffelser skal sikre at disse midlene utnyttes best mulig gjennom kostnadseffektive og samfunnstjenlige innkjøp, og at offentlige sektor gjennom sine innkjøp bidrar til å utvikle et konkurransedyktig næringsliv. AMNYTT #2 2013 lekkasjeovervåking, men resultatet kan som reel ikke benyttes til den påtenkte oppgaven Nytt produkt – service Med den måten store deler av offentlig virksomhet, og også i noe utstrekning industri bedrifter, organiserer sine innkjøp av teknisk utstyr har vi sett behov for å tilby en ny tjeneste forteller Østvang. Det er service. Vi og tilsvarende leverandører har god produktkompetanse og bred erfaring fra en rekke installasjoner. Denne kunnskapen har vi satt sammen og tilbyr nå hele spekteret av sluttbrukere, fra kommunale renseanlegg til industribedrifter, hjelp til å få gode ­måleoppstillinger. Trenger kunnskap og erfaring Bredden i kunnskap for en god måleoppstilling er større en mange kjenner til. Listen over faglige sektorer omfatter blant annet: -  Fysiske krav ved installasjon, er det behov for rettstrekk før og etter ­ nstrumentet i - Elektriske forhold, jording - Dimensjonering - Trykkfall over instrumentet Offentlige anskaffelser skal så langt som mulig basere seg på konkurranse. Konkurranse er et virkemiddel for å sikre effektiv ressursbruk i det offentlige, og bidra til økt verdiskapning i samfunnet. - Det er få bedrifter som rår over all denne kunnskapen. Skal vi evne å få gode måleoppstillinger må mange fagområder sees i sammenheng, sier Østvang. Få organisasjoner rår over den kompetanse og erfaring som trengs. Dette forholdet forklarer hvorfor en god del av rammeavtalene som er inngått resulterer i feil valg eller installasjon. Regelverket om offentlige anskaffelser gir visse rammer for hvordan anskaffelsesprosessen skal foregå, fra planleggingen av anskaffelsen til inngåelse av kontrakt. På denne siden finner du informasjon om regelverket for offentlige anskaffelser. Vårt svar et å tilby hjelp både ved valg og installasjon. Men det aller beste vil være om prosedyrene for anskaffelser blir endret. Jo tidligere i en anskaffelses prosess riktig kompetanse blir benyttet, dess bedre vil slutt resultat bli er budskapet Østvang gir avslutningsvis i vår samtale.