AMNYTT Nr 1 - 2014 | Page 50

50 / 87 AMNYTT #1 2014 dess mer robust blir vi som selskap. Toppledelsen i Endress+Hauser var godt representert på møtet i Norge. Lukassen, Salusbury og H ­ erzog er alle direktører i konsernledelsen totale virksomhet. I alt er det utpekt åtte sentrale markeder i Endress+Hausers strategi. Som nevnt er olje og gass et av disse markedene, men kjemi og petrokjemi er også viktig. Innen en rekke felt er instrumenteringsproduktene kommet i en moden teknologi fase. Fortsatt er det selvsagt utvikling, men de helt store nyhetene vil ikke skje her. Når det gjelder analyse feltet er det fortsatt en god rom for nyutvikling. Et område som spesielt ble nevnt var online analyser. Det har sammenheng med at behovet for kvalitetskontroll også skal kan foretas i santid i samme tempo som selve produksjonen, vil bli økende. – Vi har nå posisjonert Endress+Hauser til å vare en markant aktør i dette segmentet også, sier representantene fra den sentrale ledelse. Vi arbeider for at alle våre produkter skal fungere på en felles plattform. Blant annet gjelder det engineerings- og konfigureringsplattform. Fysisk utforming arbeides det også med å få mest mulig enhetlig utform av. Dette gjelder også for produktene til de oppkjøpte selskapene. I første omgang er målsettingen å informere markedene om de nye produktene i Endress+Hausers produktportefølje. Neste viktige steg, som allerede er startet opp, er opplæring av salgs og service personell. John Salusbury informerer om at Endress+Hauser har inndelt markedene i åtte segmenter. Olje og gass er et av disse segmentene, og her spiller Norge som tidligere nevnt en sentral rolle.