32 / 87
AMNYTT #1
2014
Fakta om Flow-skolen
Flow-skolen går over to dager, og er
et kompetansehevende kurs som tar
utgangspunkt i måleteknologiene og er
nøytral i forhold til produsenter iden
grad det lar seg gjøre. Deltakerne mottar
et fyldig kurskompendium som dokumenterer godt det som er gjennomgått i
kurset. Etter endt kurs mottar deltakerne
kursbevis.
Innholdet i Flow-skolen:
• Generelt om mengdemåling
• trømninger i rør,
S
strømningsforstyrrelser
• Måleenheter
• Teknologi og måleprinsipper
• Dimensjonering av målere
• Installasjon av mengdemålere
• Feilsøking
• Drift og vedlikehold
• Teoretiske og praktiske oppgaver
God industriell erfaring
Østvang ble i sin tid hos Peterson den yngste arbeidsleder noen sinne. En viktig hendelse i hans faglige karriere og utvikling
var utnevnelsen til medlem i Ifeas (Industriens forening for elektroteknikk og automatisering) utvalg nummer 19. Utvalget
arbeidet med måletekonikk og måleutsikkerhet. Arbeidet i det utvalget ga meg
mye verdifull kunnskap og erfaring. Både
i Ifeas utvalgsarbeid og som arbeidsleder
måtte Østvang lage faglige presentasjoner
Om fagansvarlig: Johnny Østvang
Født 1960
1975-1976 vakstrøm på sentrum
S
v
ideregående skole Kongsvinger.
1976-1977 ndustriell Automasjon, Porsnes
I
videregående skole Halden.
1977-1980 nstrument mekaniker lærling M.
I
Peterson & Søn i Moss. (Konvertert
til Automatiker i begynnelsen av
80 tallet.)
1982-1985 Automatiker Peterson
1985-1990 rbeidsleder AutomasjonsavdeA
lingen Peterson , Kurs og lærling
ansvarlig.
1990-1995 åle tekniker med ansvar for anaM
lyse spesielt mot miljø/utslipp.
1993
Ble han medlem av Utvalg 19 IFEA
1995-1997 rbeidsleder for automasjonsavdeA
lingenigjen+måleteknikkansvar.Kurs.
1997
Servicesjef KROHNE og
kursansvarlig.
og fremføre de for kolleger. Han satte stor
pris på denne delen av arbeidet.
Da Hancke presenterte ideen om Flow
skole viste Østvang at han ville trives med
den aktiviteten. I tillegg hadde han erfart
i kontakt med kolleger og i Ifeas utvalgsarbeid at det var et stort behov for den
foreslåtte opplæringen. Det tok et års tid
å utvikle undervisningsunderlaget. I september 1998 ble det første kurset gjennomført, med åtte deltakere. Suksessen har