AMNYTT Nr 1 - 2014 | Page 32

32 / 87 AMNYTT #1 2014 Fakta om Flow-skolen Flow-skolen går over to dager, og er et kompetansehevende kurs som tar utgangspunkt i måleteknologiene og er nøytral i forhold til produsenter iden grad det lar seg gjøre. Deltakerne mottar et fyldig kurskompendium som dokumenterer godt det som er gjennomgått i kurset. Etter endt kurs mottar deltakerne kursbevis. Innholdet i Flow-skolen: • Generelt om mengdemåling •  trømninger i rør, S strømningsforstyrrelser • Måleenheter • Teknologi og måleprinsipper • Dimensjonering av målere • Installasjon av mengdemålere • Feilsøking • Drift og vedlikehold • Teoretiske og praktiske oppgaver God industriell erfaring Østvang ble i sin tid hos Peterson den yngste arbeidsleder noen sinne. En viktig hendelse i hans faglige karriere og utvikling var utnevnelsen til medlem i Ifeas (Industriens forening for elektroteknikk og automatisering) utvalg nummer 19. Utvalget arbeidet med måletekonikk og måleutsikkerhet. Arbeidet i det utvalget ga meg mye verdifull kunnskap og erfaring. Både i Ifeas utvalgsarbeid og som arbeidsleder måtte Østvang lage faglige presentasjoner Om fagansvarlig: Johnny Østvang Født 1960 1975-1976  vakstrøm på sentrum S v ­ ideregående skole Kongsvinger. 1976-1977  ndustriell Automasjon, Porsnes I videregående skole Halden. 1977-1980  nstrument mekaniker lærling M. I Peterson & Søn i Moss. (Konvertert til Automatiker i begynnelsen av 80 tallet.) 1982-1985 Automatiker Peterson 1985-1990  rbeidsleder AutomasjonsavdeA lingen Peterson , Kurs og lærling ansvarlig. 1990-1995  åle tekniker med ansvar for anaM lyse spesielt mot miljø/utslipp. 1993 Ble han medlem av Utvalg 19 IFEA 1995-1997  rbeidsleder for automasjonsavdeA lingenigjen+måleteknikkansvar.Kurs. 1997  Servicesjef KROHNE og kursansvarlig. og fremføre de for kolleger. Han satte stor pris på denne delen av arbeidet. Da Hancke presenterte ideen om Flow skole viste Østvang at han ville trives med den aktiviteten. I tillegg hadde han erfart i kontakt med kolleger og i Ifeas utvalgsarbeid at det var et stort behov for den foreslåtte opplæringen. Det tok et års tid å utvikle undervisningsunderlaget. I september 1998 ble det første kurset gjennomført, med åtte deltakere. Suksessen har