72 / 106
”Nå har vi kommet til det punktet hvor, uav
hengig av hva vi utfører, vi kun benytter
EPLAN,” sier Lohrman. Med å bytte til EPLAN
har vi gjort det mulig å generere nøyaktig og
velstrukturert dokumentasjon raskere enn
det som før var mulig.
De mest tidskrevende oppgaver
automatisert
For et oppdrag som kunne ha tatt opp til to
uker i AutoCAD ble de største innsparingene
på omkring 23 til 28 arbeidstimer. Det er
innen fire områder de største gevinstene er
oppnådd:
• nhetstagging og ledningsnumrering
E
pleide å være en manuell oppgave. Nå
har det blitt automatisert med gene
reringen av faktiske enhetstagger,
ledningsnummer og terminaltagger.
ATM-ingeniører bruker den interne
funksjonaliteten til EPLAN for å kon
figurere skrivere med å overføre et
Excel-regneark med alle data... 4 - 5
timer spart.
• eilfri terminaltidagrammer og BOM-er
F
genereres automatisk... 5 timer spart.
• tandardkretser arkiveres og brukes på
S
ny fra prosjekt til prosjekt... 8 - 12 timer
innspart.
• æskeskjema har blitt integrert inn i
V
det totale prosjektet, dette fjerner feil
ved enehetsnavngivning og manglende
komponenter... 6 timer spart.
For større prosjekter er innsparingen tilsva
rende høyere.
Arkiv over makroer blir stadig større
”Automatisk nummerering er veldig viktig for
oss,” sier Lohrman. ”Jeg kan gå til delelisten
og plukke ut en del. Hvis den har en tilknyttet
AMNYTT #1
2013
makro, så er det gjort.” Fordelene med arkive
ring og gjenbruk av standardinnhold vokser
med mengden av innholdsenheter som er
lagret som EPLAN-makroer. N gjelder det over
300 prosesser og 500 komponenter. ”Tegnin
ger arkiveres og finnes enkelt. Jeg kan ta frem
et fullstendig sett med tegninger på noen få
minutter, jeg trenger ikke gå tilbake til papir
arkiver. Selv om de aller fleste maskinene
våre er skreddersydde, finnes det noen få som
vi gjentar med små justeringer. Med EPLAN
kan vi ta frem tegningene, raskt og enkelt
utføre små justeringer, og sende ut et sett med
planer for den.” ATM-ingeniører bruker også
en annen kilde for deledata: EPLAN Data Por
tal. De bruker den til å laste ned komponent
datasett som inkluderer Allen Bradley, WAGO
og annen informasjon. ”Data Portal er enkel
å bruke,” sier Lohrman. ”Den sparer mye tid
når vi ikke må gå igjennom alle sidene med
dokumentasjon for å finne målene. Hvis jeg
trenger en ny del så går jeg alltid til Data
Portal først.”
Ingeniørarbeid blir mer integrert
For AMT har EPLANs kundestøtte gjort over
gangen enkel. ”Vi får raskt svar når vi har en
forespørsel, vanligvis i løpet av samme dag.
En EPLAN kundestøttetekniker kan se skjer
men min over Internett, han kan se proble
met, noe som gjør feilsøking så mye lettere.”
AMTs plan fremover med EPLAN er sann
synligvis tettere integrering av elektrisk- og
væskedesign ettersom flere ingeniører blir
opplært i EPLAN Fluid. På den måten kan to
disipliner jobbe ved siden av hverandre for å
akselerere prosjekter og optimere resultater.
Andre fremtidige trinn kan inkludere bruken
av EEC One, det nye EPLAN Enginering Cen
ter One, for å begynne med design av en mas
kins mekatroniske funksjonelle enheter.