AMNYTT Nr 1 - 2013 | Page 72

72 / 106 ”Nå har vi kommet til det punktet hvor, uav­ hengig av hva vi utfører, vi kun benytter EPLAN,” sier Lohrman. Med å bytte til EPLAN har vi gjort det mulig å generere nøyaktig og velstrukturert dokumentasjon raskere enn det som før var mulig. De mest tidskrevende oppgaver automatisert For et oppdrag som kunne ha tatt opp til to uker i AutoCAD ble de største innsparingene på omkring 23 til 28 arbeidstimer. Det er innen fire områder de største gevinstene er oppnådd: •  nhetstagging og ledningsnumrering E pleide å være en manuell oppgave. Nå har det blitt automatisert med gene­ reringen av faktiske enhetstagger, ledningsnummer og terminaltagger. ATM-ingeniører bruker den interne funksjonaliteten til EPLAN for å kon­ figurere skrivere med å overføre et Excel-regneark med alle data... 4 - 5 timer spart. •  eilfri terminaltidagrammer og BOM-er F genereres automatisk... 5 timer spart. •  tandardkretser arkiveres og brukes på S ny fra prosjekt til prosjekt... 8 - 12 timer innspart. •  æskeskjema har blitt integrert inn i V det totale prosjektet, dette fjerner feil ved enehetsnavngivning og manglende komponenter... 6 timer spart. For større prosjekter er innsparingen tilsva­ rende høyere. Arkiv over makroer blir stadig større ”Automatisk nummerering er veldig viktig for oss,” sier Lohrman. ”Jeg kan gå til delelisten og plukke ut en del. Hvis den har en tilknyttet AMNYTT #1 2013 makro, så er det gjort.” Fordelene med arkive­ ring og gjenbruk av standardinnhold vokser med mengden av innholdsenheter som er lagret som EPLAN-makroer. N gjelder det over 300 prosesser og 500 komponenter. ”Tegnin­ ger arkiveres og finnes enkelt. Jeg kan ta frem et fullstendig sett med tegninger på noen få minutter, jeg trenger ikke gå tilbake til papir­ arkiver. Selv om de aller fleste maskinene våre er skreddersydde, finnes det noen få som vi gjentar med små justeringer. Med EPLAN kan vi ta frem tegningene, raskt og enkelt utføre små justeringer, og sende ut et sett med planer for den.” ATM-ingeniører bruker også en annen kilde for deledata: EPLAN Data Por­ tal. De bruker den til å laste ned komponent­ datasett som inkluderer Allen Bradley, WAGO og annen informasjon. ”Data Portal er enkel å bruke,” sier Lohrman. ”Den sparer mye tid når vi ikke må gå igjennom alle sidene med dokumentasjon for å finne målene. Hvis jeg trenger en ny del så går jeg alltid til Data Portal først.” Ingeniørarbeid blir mer integrert For AMT har EPLANs kundestøtte gjort over­ gangen enkel. ”Vi får raskt svar når vi har en forespørsel, vanligvis i løpet av samme dag. En EPLAN kundestøttetekniker kan se skjer­ men min over Internett, han kan se proble­ met, noe som gjør feilsøking så mye lettere.” AMTs plan fremover med EPLAN er sann­ synligvis tettere integrering av elektrisk- og væskedesign ettersom flere ingeniører blir opplært i EPLAN Fluid. På den måten kan to disipliner jobbe ved siden av hverandre for å akselerere prosjekter og optimere resultater. Andre fremtidige trinn kan inkludere bruken av EEC One, det nye EPLAN Enginering Cen­ ter One, for å begynne med design av en mas­ kins mekatroniske funksjonelle enheter.