AMNYTT Nr 1 - 2013 | Page 53

53 / 106 AMNYTT #1 2013 Sprek 116-åring blir enda sterkere Sluttkunden ønsker leverandører med solid kunnskap; ikke bare om egne produkter men i vel så stor grad kunnskap om den prosess produktet skal betjene. Dette gjelder både når eksisterende anlegg skal moderniseres eller nye bygges. Mye av vår tid går med til tekniske beregninger og rådgivning om valg av riktig produkt. S kal vi overleve må vi vokse, sier Tobias Cock hos J. S Cock til AMNYTT. Uten vekst vil vi miste markedsandeler og sakte forsvin­ ne fra markedet. Vårt mål er fortsatt å være en aktuell partner for norsk industri. Kom­ binert med egen organisk vekst har vi også foretatt noen få strategiske oppkjøp de siste årene. Firmaet ble etablert av Jens Sigvald Cock i 1897, og helt siden oppstart for 116 år siden har leveranser av ventiler og tilhøren­ de utstyr til prosess- og skipsindustrien vært selskapets viktigste virksomhetsområde. Det er mye erfaring i familien Cock som blir vi­ dereført med satsingen som er gjort i løpet av de siste årene. Tobias Cock er fjerde genera­ sjon og midt inne i prosessen med å bringe selskapet videre inn i en spennende fremtid. Styrket posisjon J.S. Cock følger opp «industri tradisjonen» med fokus på egenutvikling og kontrollert vekst. For to år siden deltok vi i en rettet emisjon i Prosessventiler AS og er i dag stør­ ste eier med en andel på 75 prosent. Senere overtok vi 100 prosent av aksjene i NVG AS (Norwegian Valve Group AS). - Vi vurderte både produktspekter, kundebase og intern kompetanse ved disse oppkjøpene, forteller Cock. Intern kompetanse veier alltid tyngst når vi ser på denne type investeringer. Jo mer komplementære de tre forholdene var, dess bedre tilskudd til vår konkurranseevne ville vi oppnå. Med de to selskapene mener vi at vi har evnet å styrke oss på alle aktuell felt. For å utnytte mulighetene oppkjøpene gir, vurderer vi kontinuerlig hvilke omstrukture­ ringer som vil gi størst mulig synergier. Kun­ demasse, produktspekter og kompetanse lig­ ger til grunn når ledelsen nå vurderer hvilke tiltak som skal gjennomføres for å oppnå best mulig effekt av oppkjøpene. - Vi vil nok foreta noe omorganisering av selskapsstrukturene, men hvert enkelt selskap vil bestå som egne enheter og konkurrere om kunder og mar­ kedsandeler seg imellom, forteller Cock. Bredere produktspekter I tillegg til et utvidet produktspekter innen ventilmarkedet satser J. S. Cock sterkt i ­ nnenfor instrumentering. De mulighetene g