AMNYTT Nr 1 - 2013 | Page 4

4 / 106 AMNYTT #1 2013 Er vi gode nok Leder I de siste dagene er det kommer flere m ­ eldinger som kan stille spørsmål ved om norsk industri er i ferd med å miste konkurranse­ vne. Flere store olje e og gass kontrakter er vunnet av uten­ landske ­ elskaper. Svensk eier av ­ ellulose s c p­ odusenten på Hurum halvøyen ­ nsker r ø å selge fabrikken på grunn av for lav ­fortjeneste. I denne utgaven presenterer vi et godt eksempel på at det er mulig å være konkurranse­ yktig i et av verdens mest d kostnads­ ressede marked, bilindustrien. p I Farsund har ledelse og fagfolk evnet å u ­ tnytte med­ rbeidernes kompetanse svært a godt. Store selskaper som Statoil er samfunns­ kritiske. De har en så dominerende posisjon ­ at de må tenke samfunnsansvar. Norsk u ­ nderleverandørindustri er helt avhengig av å få kontrakter for å utvikle gode ­ rodukter p og løsninger, som kan leveres både innen­ lands og eksporteres. Samtidig har for e ­ ksempel Statoil et ansvar for å tilføre det norske ­ elleskapet så store økonomiske f m ­ idler som mulig fra virksomheten i Nord­ sjøen. Dette samfunnsansvaret kan komme i strid med ansvaret som en sentral aktør har for ­ asjonens leverandørindustri. Kan disse n m ­ otstridende kravene forenes. Svaret på dette spørsmålet er - ja, under ­ f ­ orutsetning at hele arbeidsstokkens k ­ ompetanse utnyttes maksimalt. Både fagfolkene selv og ledelsen har et a ­ nsvar i denne sammenheng. Hver enkelt av oss må hver dag bestrebe oss på å utnytte det vi har av lærdom og erfaring til å gi bedriften økt konkurransekraft. Det finnes eksempler på at bedrifter kunne ha unngått konkurs e ­ ller nedleggelse hvis tilgjengelig ­ ompetanse k i bedriften eller hos dens leverandører var ­ blitt benyttet. Dessverre finnes det også eksempler på at ledelsen ikke har evnet eller villet utnytte tilgjengelig kompetanse. Dette er uforstand i tjenesten og kan ikke aksepteres. Meldingene om tapte kontrakter må ­ enyttes b til å motivere alle i industrien til å utnytte den kunnskap og erfaring som våre fagfolk besitter. Gode tider kommer ikke av seg selv, de må skapes. Jan Eirik Schiøtz Ansvarlig redaktør