AMNYTT Hannover spesial 2017 | Page 66

Markeder + Trender | News for Factory Automation 1 / 2017

66 / 75

AMNYTT- HANNOVER SPESIAL 2017
Christian Schwöbel Leder for global teknologiadministrasjon og-produksjon i Mannheim
Benedikt Rauscher Leder for globale IoT-prosjekter
Hvordan passer visjonen om Industry 4.0 inn i dette? Benedikt Rauscher: Industry 4.0 bruker Tingenes Internett til å gjøre prosesser og arbeidsflyter mer effektive. Maskiner i en fabrikk bør kunne kommunisere med hverandre – også med maskiner i andre fabrikker og bedrifter. Dermed trenger ikke prosesser som det å bestille en reservedel gå omveien om et tredje punkt, noe som sparer mye tid. En melding i en slik sammenheng kan for eksempel være: « Jeg er snart ferdig med komponent A, og jeg sender den til deg for videre behandling.» Dette vil gjøre prosesser mye raskere, siden det ikke lenger vil være behov for at en medarbeider først sjekker og registrerer en status og setter i gang eller styrer videre tiltak. I stedet skjer en stor del av prosessen automatisk.
Betyr dette at det på et tidspunkt ikke lenger vil være behov for mennesker i produksjon? Christian Schwöbel: Scenarioet med den menneskeløse fabrikken diskuteres stadig, men det har ennå ikke blitt virkelighet, og jeg tror ikke at det vil skje. Selvfølgelig handler digitalisering i produksjon også om automasjon. Arbeidstrinn og prosesser må knyttes sammen, slik at maskiner arbeider uavhengig eller kommuniserer med hverandre, for mennesker vil høyst sannsynlig ha en annen rolle i fremtiden. Det betyr imidlertid ikke at det ikke lenger vil være behov for mennesker. Tvert imot: Oppgavene vil, slik jeg ser det, være adskillig mer komplekse. Menneskets kognitive evner vil være avgjørende i fremtiden, for man må også være i stand til å samhandle med systemene.
Benedikt Rauscher: Slike ferdigheter kan ikke erstattes av en maskin eller en robot. Men utviklingen kan støtte mennesker og strømlinjeforme prosesser, slik at mennesker kan fokusere på andre oppgaver. For å ta salg som eksempel igjen: Hvis maskinene kunne ta seg av standardbestillinger på egen hånd, ville salgsmedarbeiderne få tid til å håndtere mer « kreative » ting.
Till Hoffmeyer-Zlotnik: De vil også få behov for den ekstra tiden, for digitalisering vil føre til endringer i kundeforespørsler og-behov. Mens kundene tidligere så på hva markedet hadde å tilby, og deretter bestilte en komponent, for eksempel en induktiv giver, kommer de i dag til leverandøren med problemstillinger de ønsker løst, uten å legge vekt på et bestemt produkt. Industry 4.0 tydeliggjør kundenes behov, og selgere blir stilt overfor alle behovene. Eksperter som kan håndtere slike situasjoner og utvikle løsninger spesifikt for disse behovene, er avgjørende for bedriftene.
Har utviklingen også en innvirkning på salg? Till Hoffmeyer-Zlotnik: Absolutt. I dag jobber vi i faste strukturer. Med forespørsler om løsninger og produkter som er skreddersydd til behovene til kundene våre, vil dette sannsynligvis i økende grad endres til å jobbe i og på prosjekter – på tvers av avdelinger og divisjoner. Like individuelle som kundenes ønsker i konteksten av digital forvandling er, like individuelle og unike må salgsløsningene være. Situasjonen betyr samtidig at avdelingsgrenser blir utydelige. Innføringen av nye teknologier, for eksempel virtuell virkelighet, får imidlertid også konsekvenser for arbeidet. Feltmedarbeidere vil kanskje møte kunder i et virtuelt rom i stedet for å reise ut til dem – slike fremtidsscenarioer er også tenkelige.
20