AMNYTT Hannover spesial 2017 | Page 33

33 / 75 AMNYTT - HANNOVER SPESIAL 2017 - Utvikling av gode standarder på flere forskjel- lige nivåer blir helt avgjørende i fremtiden, sier John Krajewski fra Wonderware til AMNYTT. Wonderware er en del av Schneider konsernet og helt sentral i utviklingen av programvare appliksjoner. Det skal ikke være noen begrens- ning i hvor data kan hentes fra. Standardisering er og blir helt avgjørende for å nå et slikt mål. Brukerne vil benytte en lang rekke forskjellige applikasjoner. Disse må kunne samarbeide på en transparent måte, slik at brukeren kan hente data og bearbeidet informasjon på en enkel måte. I fremtidig produksjon vil alt gå raskere. Da må også avanserte programmer raskt kunne samarbeide. Løsningen er stan- darder slår Krajewski fast. Må ha standarder I fysisk kommunikasjonsløsninger er det så langt OPC UA standarden som ser ut til å kunne løse de utfordringene vi nå ser. Når det gjelder standardisering på applikasjonsnivå foregår det mye godt arbeid, men utfordringene er større på grunn av økt kompleksitet. Vår jobb er å navigere i dette landskapet og finne frem til de standardene som ser ut til å kunne fungere best. Men vi må også se på om de standardene vi mener fungerer best også blir akseptert i markedet. Krajewski nevner mange aktuelle initiativer innen standardiseringsarbeidet. Ny løsninger kommer snart - Morgendagens systemer, som er rett rundt hjørne, vil være basert på prediktivt vedlike- hold. God instrumentering og avanserte analy- severktøy vil kunne predikere hva som er mest mulig optimalt vedlikehold. Trendanalyse blir viktig. Både når det gjelder driftsforhold og vedlikehold. Jo tidligere en uønsket utvikling oppdages, dess mer kvalitativt gode beslut- ninger kan tas. Kostander blir spart og oppetid økt med gode prediktive vedlikeholdssystemer. Dette er et godt eksempel på hva Industri 4.0 kan innebære, sier Krajewski. - Systemer må bli mer avanserte, sier Krajew- ski. Før snakket vi om drift av produksjonspro- sesser. Med tilgang på mer data og avanserte støttesystemer må vi nå snakke om forvaltning av anlegg og utstyr. Denne utviklingen kre- ver nye løsninger. De tradisjonelle historiske prosessdatabaser vil i fremtiden bli et online verktøy og må kunne gi umiddelbar beslut- ningsstøtte til alle aktuelle brukergrupper. Lang levetid - Men det er viktig å være edruelig i vurderin- gen av hva sluttbrukerne trenger, sier Krajew- ski. Vi må huske på at løsninger som installeres kan ha en levetid på 10 til 15 år. Da må det være mulig å kunne vedlikeholde og oppdatere på en enkel måte og også knytte nye applikasjo- ner til allerede installerte systemer. Grensesnitt problematikken må tas alvorlig nå.