AMNYTT Hannover spesial 2017 | Page 13

AMNYTT - HANNOVER SPESIAL 2017 Det er i hovedsak to svar på dagens utvikling, mener Eisenbeiss. Den enkleste og minst frem- tidsrettede er å forbedre produksjonen av egne produkter. Produktet blir billigere. Markedsan- deler kan beholdes, men marginene blir stadig mindre. I det lange løp vil produksjonen ikke bli lønnsom. Den andre løsningen på et mer krevende marked er å utvikle fleksible produksjonsløsninger. Ved å utnytte digitalteknikken kan produsentene følge opp raske endringer i markedet. Fremtiden er kortere produksjonsserier, og økt individuali- sering av produktene. Bilindustrien har vært tidlig ut med å tilby individuelle produkter. Kjøperen har en rekke forskjellige alternativer å velge i. Det gjelder både designmessige forhold og utstyrsnivå. ” de fleste vil fleksibel og individuell produksjon være veien å gå. - Disse forholde gjelder selvsagt også for Sie- mens, sier Eisenbeiss. Vi må også utvikle og indi- vidualisere vår produktportefølje. Det er dette vi ønsker å vise her på Hannover Messe. De som ikke følger opp denne utviklingen vil trolig ikke overleve de nærmeste fem til ti årene. Flere offentlige initiativer I flere større industrinasjoner er det utvikle nasjo- nale programmer som skal støtte industrien i overgangen til en digital hverdag. Utforming og implementering er svært forskjellig. For- skjellig industristruktur og kultur er nok årsaken til disse forskjellene. Drivkraften bak digitaliseringen er at markedene er vanskeligere å forstå enn tidligere. Utfordringen blir større ved individualiserin- Heinz Eisenbeiss, gen når syklustiden for SIEMENS hvert produkt er kortere og produksjonen må baseres på prognoser. Da må store datameng- der om kundenes ønsker og varierende behov kombineres med avanserte produksjonsplanleg- gingsverktøy. Digitalisering av hele verdikjeden og digitale tvillinger av all produksjon er eneste svaret på disse utfordringen, slår Eisenbeiss fast. De største produsentene kan i noen utstrek- ning kombinere de to produksjonsfilosofiene, økt effektivisering og individualisering. Men for I Asia krever myndig- hetene at bedrifter som deltar i digitaliserings- programmene også tar del i utdanningspro- grammer. Vi ser nok noe av det samme her, som vi erfarte da for eksempel Sør Korea og Japan deltok World Skill for automatikkerfaget for første gang. Deltakerne hadde vært gjen- nom omfattende opplæringsprogram. I Europa satses det mer på å utvikle god infra- struktur som sikrer at næringslivet evner å gå gjennom de endringsfaser som digitaliseringen krever.