AMNYTT amnytt.no 7/2024 | Page 79

79 / 80
AMNYTT NR . 7 2024
Hvilke formelle rutiner bør følges Myndighetene anerkjenner tavlebransjen som den kompetanseressurs den virkelig er i elektrosektoren . Dette betyr at tavleprodusenter tilfredsstiller de faglige kvalifikasjonskriteriene ved å benytte servicepersonell med relevant fagbrev , men det faglige ansvaret ligger alltid hos en registrert installatør . Disse forholdene må imidlertid tavleprodusenter så vel som installatørene være bevisste på . Det kan være at en god rutine at tavleprodusenter , i sin markedskommunikasjon , understreker at service og tilleggsarbeider i installerte tavler gjennomføres i samråd med registrert installatør som faglig ansvarlig . Så blir det opp til partenes risikovurdering i hvert enkelt tilfelle , hvordan man i praksis samarbeider om planlegging og gjennomføring , og om installatørens fysiske stilstedeværelse er nødvendig i prosessen .
Tavlestandarden setter nå også fokus på reparasjon av installerte tavler Også tavlestandarden vurderer at tavleprodusenten er den best egnede for reparasjon og andre etterarbeider i eltavler . Siste utgave ( NEK 439:2024 ) omtaler tavleprodusentenes ansvar ved reparasjonsarbeider på denne måten : Der det er hensiktsmessig skal tavleprodusentens instruksjoner spesifisere at tavleprodusenten skal konsulteres når reparasjon av tavler er nødvendig . Dette bør tavleprodusentene med rette kunne benytte seg av for å sikre seg at tavler ikke blir modifisert ukritisk , noe som kan påvirke kvalitet , driftssikkerhet , personsikkerhet og tavleleverandørens garantiansvar .