17 / 80
AMNYTT NR . 7 2024
Her er programvare- og simulatorutvikler Håkon Jokstad i avdelingen for kontrollrom og interaksjonsdesign i sving i HAMMLAB ( Halden Man Machine Laboratory ) ( Foto / arkivbilde Espen Solli ).
mennesket alltid kommer til å måtte være i førersetet og ta den endelige avgjørelsen , selv om kunstig intelligens ( KI ) er involvert . « Derfor er det så viktig at operatøren forstår situasjonen og kan gjøre inngrep før en hendelse oppstår .»
Bruk standarder Vi rykker tilbake til start . Hva er den beste måten å designe kontrollrom på , spør vi . « Ta utgangspunkt i standarder som ISO 11064 . Den beskriver blant annet en iterativ designprosess som også involverer sluttbrukerne , altså operatørene , og andre interessenter .» « Dialog med operatørene gir ikke bare nyttig innspill til designet , men bidrar også til eierskap for løsningen » Hvilke menneskelige faktorer er viktigst å ta hensyn til , undrer vi . « Vi må ta hensyn til våre begrensinger . Og det handler om alt rundt operatørene , fra prosedyrer til interaksjon med støttefunksjoner . Alt henger sammen med alt .»
Gjennomgang og oppgradering Når det kommer til fysisk utforming av kontrollrom opplever forskerne ved IFE at det ofte blir for mange kompromisser . « Flere organisasjoner ønsker å benytte eksisterende fasiliteter som i utgangspunktet ikke er egnet til formålet . Vi erfarer også at mange undervurderer hvor lang tid det tar å bygge opp en velfungerende kontrollromløsning », forteller hun . De færreste har luksusen av å kunne bygge nye kontrollrom for eksisterende anlegg . Vår IFEvert mener de aller fleste kontrollrom trenger både en gjennomgang og oppgradering fra tid til annen .
Ikke finn opp hjulet Her er to sentrale standarder for kontrollromløsninger og alarmhåndtering :
• ISA 18.2 : Alarm Management Standard
• ISO 11064 : Ergonomic Design of Control Centres