73 / 76 AMNYTT NR . 6 2024 vi samarbeider og interagerer på tvers av grupper og avdelinger . Etter kurs i blant annet elektronisk systemdesign , CAD ( Computer Aided Design ), FEM ( Finite Element Method ) og pipeline for autonom kjøring , gikk vi rett videre til Concept Review . Concept Review er en helg hvor vi inviterer opp tidligere års medlemmer til Trondheim for å presentere planer og systemkonsepter for å få feedback på valgene vi har tatt og retningene vi ønsker å gå i med årets racerbil og årets design . Basert på tilbakemeldingene fra dette , itererte vi på designene våre før vi fastsetter en retning vi ønsker å gå i , både for racerbilen som helhet , men også for de enkelte systemene .
Designfase Med det sagt er designfasen relativt kort da den bare varer fra tidlig på høsten og frem til jul , noe som gjør at vi må jobbe svært effektivt . Tross alt som skjer har vi også vært ute med bilen etter konkurransene er ferdig . Dette for å teste mer samt bekrefte og avkrefte potensielle nye løsninger . Vi ønsker dessuten å gi våre nye sjåfører banetrening før vinteren tvinger oss innendørs for simulatortrening . For å dra ut et lite eksempel fra hva som er blitt gjort den siste perioden kan vi se på Drivetrain gruppen vår . De har fokusert spesielt mye på delene i girkassen og hvordan vi kan designe denne på best mulig måte . De har jobbet spesielt med å minske sensitivitet for formfeil og deformasjoner i girkassen . Dette er for å øke effektiviteten og redusere varmeutviklingen , samtidig som produksjonskostnadene holdes nede . Gruppen har også analysert bilens dynamikk og kinematikk for å finne den optimale balansen mellom stivhet og vekt . Ved hjelp av FEA ( Finite Element Analysis ) og topologi optimalisering har de simulert belastningene på de strukturelle delene og prøvd å optimalisere ytelsen .
Snart skal bilen bygges Fremover vil vi sette søkelys på å ferdigstille designene , ettersom vi snart går inn i byggefasen . Det neste på agendaen er en Design Review , der vi skal gjennomgå de ulike designvalgene og sikre at de møter de nødvendige kravene før bygging av racerbilen begynner når vi kommer tilbake til Trondheim etter jul !
Om Revolve NTNU Revolve NTNU ble stiftet i 2010 og er en frivillig studentorganisasjon med mål om å skape ingeniører og ledere i verdensklasse . Hvert år utvikler , designer og bygger teamet en elektrisk og autonom racerbil fra bunnen av . Fokuset vårt ligger på medlemmets læringsutbytte , og det er noe som gjenspeiles i visjonen vår : Fra teori til praksis . Team R24 består av 70 medlemmer fra 18 forskjellige studieretninger , alt fra Kybernetikk og Robotikk til Økonomi og Administrasjon . Revolve ligger i verdenstoppen i Formula Student , verdens største ingeniørkonkurranse for studenter .