AMNYTT amnytt.no 5/2024 | Page 42

42 / 69
AMNYTT NR . 5 2024
Jensen Huang , grunnlegger og CEO i NVIDIA og Roland Busch , CEO i Siemens AG samarbeider om å utvikle det industrielle metaverset . ( Foto : Siemens )

Eksisterende og nye teknologier , inkludert digitale tvillinger , kunstig intelligens og maskinlæring , utvidet virkelighet ( AR ) og blockchain samt data i sky- og Edge-prosesser vil være byggesteiner i det industrielle metaverset . Sammen skaper de et kraftig grensesnitt mellom den virkelige og den digitale verden som er større enn summen av dens individuelle deler . – Et metavers har mange tenkelige bruksområder , men vi bruker det ikke fordi det er fancy . Dette har stor potensiell nytteverdi , sier Rørtvedt .

Ekspertise blir mer tilgjengelig Siemens introduserte visjonen i 2022 og samarbeidet med NVIDIA og BMW der design og optimalisering av nye produksjonslinjer var fokus . Den første norske piloten ble demonstrert sammen med FREYR Battery under Hannover Messe 2023 . Piloten tar for seg en rekke mulige scenarier i forbindelse med planlegging av nye fabrikker , inkludert optimalisering av drift og vedlikehold .
Konsernet jobber med en rekke metavers-prosjekt der mange problemstillinger kan løses tradisjonelt – men med muligheten av metavers får en raskere og mer presis løsning . Inspeksjoner av industrielle anlegg går raskere , blant annet fordi man slipper å reise langt for å kunne slå fast hva som er årsaken til et problem . – En annen problemstilling er at bedriften noen ganger må engasjere ulike domeneeksperter for å finne en god løsning på problemet . Gjennom metaverset blir tilgangen på ekspert-kompetanse radikalt bedre . I komplekse industriprosesser kan oppgaver som tidligere tok dager kan fullføres på timer eller minutter .
Ekstremt virkelighetsnært Siemens samarbeider med NVIDIA for å hjelpe til med å bygge det industrielle metaverset . Sammen viser de hvordan generativ KI og digital tvillingteknologi revolusjonere visualiseringen av komplekse data . Den industrielle programvaren gjør utviklere og brukere i stand til å oppleve produkter nesten som de ville gjort i den virkelige verden .