1 / 2025 | Industry @ pps | 10
Nye Urkraft-produkter, her seks müsli-varianter, presentert av IT / Prosessansvarlig Dag Petter Berg( t. v.) og Produksjonsleder Øyvind Tempelen.
Han legger til at anlegget også kjører Guard Cloud for å samle info i et felles « dashboard » for videre utnyttelse.
Nytt på nytt Endelig skal vi tilbake til Norgesmøllenes kraftige satsing på innovasjon.
- Vi har det siste tiåret startet med produksjon av flere nye produktgrupper. Utviklingen startet med byggingen av en egen havremølle, sier Berg.
Fra tidligere stod brød- og kakemikser på menyen.
- Med den nye satsningen har vi utvidet produksjonen i Norge. Og fra start etablerte vi utvikling og produksjon av flere varianter av produkter som « bars », granola og müsli.
Disse har krevet mye nytt produksjonsutstyr, i egne hygienetilpassede lokaler.
- Det er fint å se at produktene slår an i markedet, og at vi stadig må ekspandere produksjonskapasiteten med nye skift, forteller Berg.
Og kommer med en hyggelig konklusjon:
- Vi har gått fra å være en ren kornmølle til å produsere en rekke spiseklare produkter på få år.
Merkevarer Det har ført til stadig flere ansatte i Skien.
- Vi har økt arbeidsstokken med 50 prosent til om lag 40 ansatte, sier han.
Og det er ikke bare egne merkevarer som Urkraft som nå lages i hopetall bak veggene i det tradisjonsrike gule bygget i sentrum av byen.
- Vi lager også produkter for anerkjente merkevarer etter avtale.
Uansett innpakking gjør gjengen i Norgesmøllene flere riktige ting. I 2024 vant selskapet prisen « årets sunnere produkt » for sine brødblandinger. Den utmerkelsen står Helse- og omsorgsdepartementet bak. Så det er nok mye snadder i posene som ikke bare består av rent mel!