AMNYTT amnytt.no 4/2023 | Page 72

72 / 81

AMNYTT NR . 4 2023
Gunnar Andreas Aarvold , fabrikkdirektør , Norsk Kylling AS .

Aarvold forteller at vanligvis går en oppdragsgiver til et stort konsulentfirma med forespørselen . Mens Norsk Kylling valgte å plukke ut 15 til 20 personer som de visste hadde gjort en god jobb før , og som var villig til å legge klubbdrakta fra seg hjemme , bli med på landslaget , og tenke kylling de neste årene . – Da får du en gjeng med flinke folk , høyt engasjement , og enda høyere « takhøyde », sier Aarvold . Vi satte sammen et team med individuelt dyktige folk på hver sine felt , som tok ansvar og ledet hver sine områder . Dette er helt klart en av suksesskriteriene for hvorfor prosjektet gikk så bra .

Prosjekterte i 3D-modell Hele fabrikken med alt utstyr og infrastruktur er modellert i en 3D modell – en digital tvilling . – Dette var viktig for prosjekteringen . Vi hadde 12 – 15 parallelle leverandører som var inne og leverte utstyr . Alle måtte gjennom en samspillfase der grensesnittene mellom hver leverandør ble definert . – Dynatec er eksempelvis en leverandør som var tidlig med inn i prosjektet . De visste hva de hadde solgt , og vi visste hva vi hadde kjøpt . Deres utstyr må blant annet ha gass , strøm og kjøling . Alle disse grensesnittene var avklart før byggingen startet , poengterer Aarvold .