Pressemeldinger
Vokser i både volum og markedsandeler
Det går bra for KUKA Nordic . Selskapets salg har økt i flere år og er i år på vei mot rekord igjen . – Vi opplever en sterk etterspørsel og tar markedsandeler i både Norden og Baltikum , sier administrerende direktør Joacim Lorentsson .
Den tyske robotprodusenten KUKA – som er kjent og veletablert både i hjemlandet og internasjonalt – har i lang tid blitt sett på som en underdog her i Norden . Men midt på 2010-tallet skjedde det et trendskifte . – Det handler blant annet om oss selv . Engasjementet vårt ble forandret , og siden den gang har vi lagt ned ekstra innsats på kompetanseutvikling . Det har i sin tur gjort oss flinkere til å gi kundene tilbakemelding , sier Joacim Lorentsson , administrerende direktør for konsernets nordiske salgsselskap , KUKA Nordic . Her har trender som en økende automatisering av den generelle industrien bidratt . I tillegg har det vært en stadig sterkere tendens mot å hente tilbake produksjon fra lavkostland – noe som fikk en ekstra dytt under pandemien , da svakheten med altfor lange leveransekjeder ble åpenbar . KUKA har også vært gode til å utvikle programvare for viktige prosesser innen industri 4.0 og Internet of Things , og til å arbeide med digitale tvillinger og simulering . Med vår egen programvare KUKA . Sim kan en systemintegrator raskt og enkelt bygge opp og demonstrere hele produksjonslinjer i en vanlig laptop . – De ulike programvarene våre har vært en viktig suksessfaktor for oss .