28 / 71
AMNYTT NR . 3 2024
Transport av komponenter til og ferdige lagre fra produksjonscellene skjer med AGV-er , som henter paller med komponenter fra pallereoler . ( Foto : SKF )
SKF ble grunnlagt i 1907 og er den største lagerprodusenten i verden . Bare i Gøteborg produseres det over én million lagre hvert år ; det er sfæriske rullelager og aksialrullelager , samt toroidlager CARB . I Gøteborg er det også et logistikksenter , i tillegg til sentre for produktutvikling samt utvikling av programvare for tilstandsovervåking .
Robot-celler og AGV-er Da SKF installerte en helt digital produksjonslinje for sfæriske rullelager , var dette den første linjen i sitt slag innen lagerbransjen . I dag er 80 % av materialstrømmen automatisert , fra råvare via montering og helt til pakking for transport , 95 % av innsatsmaterialene som kjøpes fra Europa har kildedeteksjon . Produktspesifikke serienummer tilordnet hvert enkelt lager forenkler identifikasjon langs den logistiske kjeden . Transport av komponenter til og ferdige lagre fra produksjonscellene skjer med AGV-er , som henter paller med komponenter fra pallereoler . – Roboten plukker inn deler og komponenter , og avansert måleutstyr i cellene hjelper robotene med å plassere delene nøyaktig . Etter at de ulike prosesstrinnene er gjennomført , plasserer roboten lageret i en tre- eller plastkasse . Så vil AGV-ene hente kasser med ferdige lagre for å transportere dem til pallereoler , klare for distribusjon , sier Grubbauer . Digitalisering er implementert steg for steg . Forbedret tilkobling og åpenhet har gjort at maskinutnyttelsen ved fabrikken er økt markant . Her er det digitalisering gjennom hele verdikjeden . For å få ned ledetiden er det viktig med god design for materialflyt og arbeidsprosesser , inkludert etterbehandlingsoppgaver og distribusjon . – Sammenlignet med tidligere produksjonsteknikker har kapasiteten på antall lager produsert per time økt med 65 prosent , og omstillingstiden er redusert med 70 prosent , sier Grubbauer .