AMNYTT amnytt.no 3/2023 | Page 25

25 / 89

AMNYTT NR . 3 2023

” Det er faktisk så strengt at avviket skal være innenfor 0,1 ° helning av både x-akse og Y-akse ”

– Skipene skal flyttes i hel ved , bortsett fra masten til Osebergskipet som av naturlige årsaker er tatt ned og lagret i en eske . Her var det kranfører og andre fagfolk fra Imenco som var inne bildet . Etter vel gjennomført flytting skal sikringene igjen demonteres , forklarer Lothe , og legger til : – Det var konservatorene ved museet som gjorde mesteparten av jobben med mastene . Vi har ikke lov til å røre skipene .
God hjelp fra Siemens John Lothe forteller at de ikke har hatt akkurat et slikt oppdrag før . – Nei , vi har aldri gjort noe slikt eller noe lignende sånn sett , men vi er jo en offshorebedrift med veldig mange dyktige automatikere og mekanikere . En stor del av denne jobben dreide seg jo om stål og sikring . I tillegg har vi et stort kobbel av ingeniører som etter å ha lagt hodene i bløt fikk tegnet disse rammene og hvordan det skulle løftes , konstaterer Lothe . Han synes det er et kjempespennende prosjekt med Universitetet i Oslo som eier av museet , mens Statsbygg er ansvarlig for prosjektet . – Vi er en bedrift som er kjent for å ta på oss en del spesielle oppdrag , stort
Ståle Våga , Account Manager hos Siemens .
sett innen forsvarsindustri , offshore , havvind , og ikke minst fiskeoppdrett , poengterer han . Det var Statsbygg som valgte Imenco , mens Imenco valgte Siemens . – Siemens ’ automatikk har vi brukt på veldig mye og betyr utelukkende trygghet for oss . Simens har levert utstyret , men det er vi som har programmert og satt det sammen . Vi har likevel fått mye god hjelp fra Siemens gjennom hele prosjektet , avslutter automasjonsteknikeren .