AMNYTT amnytt.no 3/2023 | Page 23

23 / 89

Siemens automatikk har vi under hele flytteprosessen kunnet overvåke både hastighet og vinkelavvik . Ifølge Lothe er det ekstremt strenge krav til vinkelavvik på selve sleden under flytting . – Det er faktisk så strengt at avviket skal være innenfor 0,1 ° helning av både x-akse og Y-akse . Ved hjelp av Siemens automatikk har vi klart å overvåke dette kontinuerlig under den 70 meter lange turen , sier Lothe . På spørsmål om hvordan de måler disse vinklene når sleden står lukket i et monter , har Lothe følgende forklaring : – Det vi gjorde var å ta utgangspunkt 0 ° når vi løftet monteren opp fra bakken , da vil også riggen vi har laget være 0 °. Dermed ga dette utgangspunktet for å holde sleden innenfor vinkelkravet under hele flytteprosessen , sier han .
Ikke helt autentisk Etter et års forberedelser med ingeniørarbeid og testing , har det vært tørrtrening på Imencos verksted på Voll utenfor Sandnes . – Her har vi kjørt tørrtrening og samtidig tatt inn eksterne som underveis har målt vibrasjoner . Dette for å unngå for mye vibrasjon i utstyret . Det sies jo det at disse sledene kan falle fra hverandre bare ved å så vidt vært borti dem , påpeker Lothe . Testmodellen ble ikke lagd helt autentisk , men med riktig vekt og cirka materialvalg ble den tilnærmet lik den vi
AMNYTT NR . 3 2023
John Lothe , automasjonstekniker hos Imenco AS .
skulle flytte . Deretter ble vibrasjoner målt på både testmonteren og riggen som vi også hadde laget . Nå som monteren er ferdig kjørt de 70 meterne den skulle , vet vi at gikk alt etter planen . – Den er flyttet inn på en mellomlagringsplattform , der den overvåkes kontinuerlig ved hjelp av Siemens PLS-er . Både lufttrykk i dempere og vinkelavvik på selve plattformen den står på i dag blir overvåket , forklarer Lothe .
Vikingskipene står for tur Neste steg av oppdraget er å flytte de tre Vikingskipene .