16 / 76
AMNYTT NR . 3 2021
Bygget er tilpasset optimal vareflyt
ASKOs dagligvarekunder i Buskerud , Østfold , vestre del av Akershus , nordre del av Vestfold og nord-østre del av Telemark vil få sine leveranser fra det nye varelageret i Holmestrand .
Ikke alt er optimalt å automatisere Fra lageret i Sande og med transittleveranser fra sentrallagerfunksjonene på Vestby vil dagligvarekundene tilbys et sortiment på 24 000 varelinjer . – En antakelse er at vi helautomatiserer omlag 80 prosent av plukket vårt , resten blir håndplukk , legger han til . Det kommer litt an på om man regner i omsetning eller kolliplukk , men av de enhetene vi plukker vil det ligge på ca . 80 prosent .
Med sitt enorme sortiment er det er ikke alt ASKO klarer å håndtere helautomatisk , det vil alltid være noe som ikke egner seg . – Du kan alltids helautomatisere , men på et eller annet tidspunkt blir det ikke kostnadseffektivt . Det står ikke på evner eller muligheter , men rett og slett om det er rasjonelt . Hvis vi trenger en spesialrobot til å plukke eksempelvis et enkelt kolli , så er ikke det fornuftig , påpeker Husum . Han forteller at det er SSI Schäfer som står for hele automasjonsdelen av prosjektet . – Satt litt på spissen , bryr ikke vi oss så mye om hvordan de løser oppgaven . Hva de velger av komponenter , roboter og løsninger – så lenge vi