26 / 78
AMNYTT NR . 2 2025
Jan har vært med på bygge dette anlegget i Stenungsund , Sverige ( Foto : Ineos ).
Hopper ikke på det nyeste Og lavest mulig kostnader er viktig for Ineos-konsernet . - Vi gjør ingenting som ikke gir inntjening . Hvis en teknisk avdeling for eksempel har krav om at inn- / utgangsmodulene til styringssystemet skal være redundant , tar vi en grundig gjennomgang og bryter ned hele prosessavsnittet , forklarer han . - Kanskje det ikke er nødvendig med redundans på I / O-siden .
Kort og godt
Jan Grønlids personlige preferanser uten å nøle – og kun med ett svaralternativ :
Pop x Klassisk Bok X Film Elbil X Fossilbil Fjelltur X Strand Kjøtt x Fisk Radio x Podcast Mosjon x Trening Øl x Vin
Han medgir at Ineos er forsiktige , eller konservative , når ny teknologi står på agendaen . - Vi hopper ikke på nye løsninger , men tester ut først . Selv om vi har plikt til å se på ny teknologi , må vi tenke at det skal vare 10 til 20 år .
Feltbussen Jan legger til at det heller ikke er gitt at « one size fits all ». Han bruker virtualisering av kontrollsystemet , det vil si kjøring på sentrale
Jan Grønlid
• Project Automation Manager . Research , Technology and Engineering , Ineos Inovyn , Runcorn , UK
• Født , oppvokst og bor i Grenland
• Har jobbet for Ineos nærmere 42 år
• Var instrumentlærling der tidlig på 1980-tallet
• Sentral rolle i større automatiserings prosjekter over hele Europa
• Gift , to barn og fire barnebarn
• Bil , båt og fritidsbolig ved sjøen / fjellet er blant interessene