HVOR LANGT ER DU KOMMET ?
Leder
Digitalisering er ikke et mål , men er reise sier en ledende leverandør . Norsk Industri følger opp med en podkast om ; Digitalisering griper i dag inn i hele verdikjeden , og nye produkter , markeder og forretningsområder utvikles . Ny teknologi påvirker også i stor grad markedsmodellene , og mange bedrifter satser betydelige midler i den tjenesteytende og digitale delen av sin virksomhet .
AMNYTT har skrevet om Industri 4.0 og digitalisering siden våren 2012 . Det var da tidsskriftet sa farvel til papir og ble heldigital . Vår heldigitale reise startet for over ti år siden . Mange bedrifter har digitalisert , delvis , i flere tiår . Den store forskjellen nå , er at teknologien tillater en helt annen sammenkobling av utstyr og kommunikasjon med personell enn tidligere . Det er derfor dette kalles en reise . Deler av teknologien har tidligere vært tilgjengelig og tatt i bruk av mange bedrifter . Men utfordringen er at teknologien utvikler seg raskere enn det er mulig å implementere løsningene i en produksjonsprosess .
Det må gjøres valg i hvilken retning man ønsker å utvikle bedriften . Hvor raskt skal nye løsninger innføres ? Hvordan blir samarbeidet med andre bedrifter i verdikjeden ? Partnere og kunders valg vil påvirke egne løsninger .
I bunn og grunn er det de menneskelige faktorene som teller mest ved innføring av digitale løsninger . Uansett hvor avansert teknologi som anvendes , er det hvordan menneske vil fungere i løsningen som er den avgjørende suksessfaktoren .
Endringsledelse blir minst like viktig som økonomistyring . Det kan være en utfordring for tradisjonell bedriftsledelse . Uansett bedriftens ståsted , må det tas viktige beslutninger om retning og fart i den digitale reise . NÅ
Lykke til
Jan Eirik Schiøtz Ansvarlig redaktør