AMNYTT AMNYTT.no 1/2022 | Page 55

55 / 101

AMNYTT NR . 1 2022

” Når fergen er nærme nok kan mannskap om bord be om lading . Det skjer ved et knappetrykk ”

utstyrt med HC-toalett og alle passasjerfasiliteter er plassert på ett dekk , uten trapper eller heis . – Båten ligger til kai i Svelvik og lader i 4 minutter . Løsningen er designet slik at da skal den fint kunne kjøre to ganger tur-retur Svelvik – Verket før den må lades igjen . Vi vil lade hver gang den ligger til kai i Svelvik . Om natten vil den ligge med tilkoblet landstrøm , sier Martinussen . Fergen skal klassifiseres i DnV med klassenotasjonen + 1A , Ferry B , Battery ( power ), E0 , ICE C , R4 ( nor ). – Løsningen er testet i henhold til Statens vegvesen sine krav for å tåle vind og vær , det vil si at dette skal kunne stå på den ” ytterste nøgne ø ”. Strukturen er i sjøvannbestandig aluminium med slitedeler i syrefast stål . Det er ingenting som kan ruste , og det skal være minimalt behov for vedlikehold , sier Langeland . Maks ladeeffekt for fergen i Svelvik vil være på hele 1200 kW . Til sammenligning ligger lading av en elbil på 50 – 200 kW , og en elbuss på 350 kW . Lading av de store fergene på Moss – Horten går på vekselstrøm ( AC ) med en spenning på 11 kV og ladeeffekt på opptil 9000 kW . Svelvik-fergen har en spenning på 690 V og en ladeeffekt på opptil 1200 kW .
– Vi bruker DC her , vi har likeretter om bord og slipper konverter på land . DC har høy kortslutningsstrøm , men kontaktene til Zinus skal tåle detter . Her jobbes det med nye standarder , jeg sitter i IEC ( International Electrotechnical Commission ) for å utvikle disse , forteller Martinussen . I dag kan Zinus levere ladeløsing på 2x2200 A , de jobber med en løsning som skal kunne gi opp til 7000 A .
Norsk løsning med internasjonalt marked Elektriske ferger er et voksende marked og Zinus jobber internasjonalt . De har levert ladeløsninger til fergene som trafikkerer Nordsjø-kanalen i Amsterdam . i fjor sommer vant selskapet en kontrakt med ABB på leveranse av 20 ladetilkoblinger som installeres på 10 nye helelektriske passasjerferger som skal trafikkere Tejo-elven i Lisboa . Zinus har levert ladetilkoblingene samt ladetårn på land . Dette er selskapets hittil største enkeltordre for dette produktet . ABB anslår at ved å bytte ut de ti dieselfergene som i dag trafikkerer Tejo med helelektriske ferger , kan det forventes en årlig utslippsreduksjon på rundt 6500 tonn CO2 .