Applikasjon
UPDATE 4/18
Venstre bilde:
Skannerportalen
identifiserer og
kontrollerer den mottatte
varen før den går videre til
lageret
Høyre bilde:
Produkter møter
bestillinger – her plukkes
varene
smådelslageret. Dette gir kort gjennomløpstid.
Over 37 700 ulike artikler får plass i de gigantiske
hallene. 193 000 grå lagerbokser og over 3300
pallelagerplasser er fordelt på til sammen 29
ganger.
Distribusjonen styres ved hjelp av et gje-
nnomtenkt varestyrings- og logistikksystem.
Ved hjelp av registreringen i varemottaket og
sensorene på lageret „vet“ systemet hvor det er
ledig plass i reolene. Releer foran på høyre side,
rekkeklemmer oppe til venstre – denne typen
systemer er avleggs. Nå er det kaoslagring som
gjelder, og det sparer enormt med plass.
Robotsystemene som brukes her, fyker gjennom
gangene i opptil 22 km/t og tar varer inn og ut av
hyllene, alt etter behov. Transporten til og fra det
høyteknologiske lageret foregår på transport-
bånd med en samlet lengde på 5350 meter.
Den menneskelige faktoren
I neste trinn er det plukking og pakking som står
på planen. 130 ansatte arbeider nesten døgnet
rundt og klarer til sammen over 20 000
operasjoner, såkalte plukkinger, per dag. De
samles i ca. 5000 kolli. I gjennomsnitt forlater
varer med en samlet vekt på 127 tonn
logistikksenteret hver dag. Det tilsvarer vekten
av 43 elefanter.
Hvis du går videre herfra, må passe føttene
og se deg godt for. Gaffeltrucker suser gjennom
lastesonen med få sekunders mellomrom. De
klargjør de utgående vareforsendelsene i et
rasende tempo. På 14 lasteramper lastes ca. 29
lastebiler hver dag. Fem av dem hører til
bedriftens egen flåte. Sentrallageret sender
leveranser til datterselskapene over hele verden
hver eneste dag, eller ved behov. ■
Status: Kjent avsender
Hvis et foretak vil at vareforsendelsene skal klargjøres raskere på
flyplassen, kan de be om statusen „kjent avsender“. Dette
forutsetter at foretaket består regelmessige sikkerhetskontroller hos
tyske luftfartsmyndigheter (Luftfahrt-Bundesamt). Bare ansatte som
har bestått egne prøver, får tilgang til bedriftsbygningene som brukes
til dette. De må også gå på egne kurs. Og dette gjelder uten unntak:
Selv ledelsen i Phoenix Contact må tilfredsstille kravene. Både
bygninger, leveringssoner og lastesoner er underlagt strenge
kontroller. Selve varen må beskyttes mot uautorisert tilgang fra
tredjepersoner, og transportkjeden frem til flyet må dokumenteres.
Men innsatsen lønner seg, for statusen gjør at levering med luft-
frakt går raskere. Dette sparer kostbar tid, og er god service til
kunden.
17