Tjenester
UPDATE 4/18
God dialog:
Moritz Krink (til
venstre) og utviklings-
ingeniør Christian
Kloppenburg (til høyre) i
samtale med redaktør
Lutz Odewald
Hvilke rammebetingelser måtte den nye
komponentpluggforbinderen tilfredsstille?
Hvilke materialer egnet seg? Hvilke standarder
måtte overholdes? Det franske jernbane-
konsernet har en egen godkjenningsliste for
innkjøpene sine. Bare det som står oppført på
listen, slipper gjennom nåløyet. Alle
opplysningene ble registrert i en første
produktspesifikasjon. Den dannet grunnlaget
når avgjørelsen skulle treffes: „Kan vi ta
oppdraget“
Trinn for trinn frem til den ferdige
pluggforbinderen
„Så kom turen til designerne. Vi har et
internasjonalt fellesskap av utviklere, og
utkastet som passet for oss, kom fra Polen“,
forteller Moritz Krink. I tillegg til at vi brukte
digitale datasett, tok vi også i bruk Rapid
Prototyping slik at vi kunne vise de første hånd-
faste produktene. „Dem tok vi med oss til
produsentens hovedkvarter i Paris“, husker Krink.
Igjen satte han seg ned med forretningsfolk
og ingeniører. Jernbanekonstruktørene lot seg
overbevise av utkastet, og produksjonen kunne
starte.
„Vi trengte i overkant av seks måneder før vi
kunne levere den første pluggforbinderen“,
forteller Krink. Først måtte verktøyavdelingen på
fabrikken lage de komplekse bøye-
verktøyene som passet til oppgaven, og
avdelingen for materialinnkjøp måtte få tak i
råstoffene som trengtes. Omkring 50
kundeprosjekter er i arbeid hos produkt-
markedsføringsavdelingen for rekkeklemmer. „Vi
får forespørsler mye oftere, men av og til lønner
ikke innsatsen seg“, forklarer Krink.
De første modellene bestod omfattende støt-
„ Løsninger for
jernbanekunder er
krevende, med prosjekter
som kan gå over lang tid.“
Moritz Krink, produktsjef
og vibrasjonskontroller på et sertifisert,
uavhengig testlaboratorium. Brannvern-
forskrifter måtte overholdes og materialet måtte
testes for alle eventualiteter.
„Løsninger for jernbanekunder er krevende,
med prosjekter som kan gå over lang tid“,
forklarer Krink. Det overrasker ikke, for
komponentene må fungere pålitelig i maskiner
med lang levetid. Da er det ikke rom for kjappe
løsninger. Derfor er også Krink og kollegene hans
ekstra stolte når nye høyhastighetstog suser
gjennom landskapet, og „deres“ helt spesielle
løsning fra Phoenix Contact er med ombord. ■
09