AMNYTT 6/2018 | Page 29

#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#29 /90
AR og VR teknologier vil
bli benyttet i alle typer
næringsvirksomhet.
AMNYTT NR. 6 2018
organisasjoner den som mer gunstig enn VR.
Bedrifter som bruker AR, rapporterer en effekti-
vitetsøkning på 25 % og en produksjonsøkning
på 23 % takket være strømlinjet arbeidsflyt, der
AR muliggjør håndfri tilgang til instruksjoner
ved utførelse av manuelle oppgaver. Organi-
sasjoner som bruker VR opplever også en økt
effektivitet (15 %) og sikkerhet (15 %), ved bruk
av VR for opplæring av arbeidsstyrken deres.
Forskningen antyder også at siden denne type
teknologi innen forretningsvirksomhet ikke er
avhengig av varierte kundebehov, men heller
er fokusert på tett definerte forretningsmål, vil
potensialet for å ta den i bruk øke betydelig
over de neste 12 til 18 månedene.
«Immersiv teknologi har kommet langt på kort
tid, og byr på mange muligheter som virksom-
heter vil kunne dra nytte av. Med tanke på den
harde konkurrensen vi møter fra USA og Kina,
trenger virksomheter i Norden og resten av ver-
den å investere i AR og VR for å ikke gå glipp
av alle de muligheter som denne teknologi
byr på.AR og VR bør være nøkkelkomponen-
ter i alle større digitaliseringsprosjekt.”, sierKen
Olling, VR / AR ekspert på Capgemini.
Organisasjoner ser fordelene
Rapporten avslører at mens implemente-
ringen av AR er mer kompleks, oppfatter
Reparasjon og vedlikehold, design og montering
utgjør de mest implementerte bruksområdene
Rapporten viste at på tvers av bilindustrien og
industrisektoren, er reparasjon, vedlikehold,
design og montering de mest populære områ-
dene for bruk av AR og VR. Mellom 29 % og 31
% av selskapene som bruker AR og/eller VR bru-
ker det for reparasjon og vedlikehold, spesielt
for å konsultere digitale referansemateriale (31
%), finne en ekstern ekspert (30 %), digitalt se
på komponenter som ikke er fysisk synlige (30
%) og kopiere steg-for-steg instruksjoner på
arbeidsstasjoner (29 %). Når det gjelder design
og montering, bruker bedriftene VR og/eller AR
til å undersøke digitale monteringsinstruksjoner
(28 %), simulere produktytelse under ekstreme
forhold (27 %), visualisere infrastrukturer fra
forskjellige vinkler (27 %) og legge til design-
komponenter på eksisterende moduler (26 %).
For eksempel, Ford bruker VR-teknologi til å