Markeder + Trender | News for Factory Automation 2 / 2016
” Et eksempel fra virkeligheten: Ved anlegget vårt i Ho Chi Minh-byen i Vietnam brukte vi LOOP til å forbedre behandlingstiden og produktiviteten i produksjonen av VariKontsensoren vår med mer enn 25 %”, forteller Schwöbel. LOOP-teamet flyttet, knyttet sammen og optimaliserte hele prosesstrinn for å oppnå dette. Resultatet er en produksjonsprosess i henhold til prinsippet om at hvert trinn i prosessen fullfører jobben sin like før neste prosess trenger produktet, og at produktene overføres ett for ett(” one-piece fl ow”).” Når råmaterialet er satt i bevegelse, skal produksjonen ideelt sett ikke stoppe i det hele tatt før produktet er emballert på slutten av produksjonslinjen og kan leveres direkte til kunden”, forklarer Schwöbel.” Uunngåelige opphold, f. eks. for herding eller tørking, er integrert så optimalt som mulig i prosessen.”
Positive foreløpige resultater LOOP ble innført i Pepperl + Fuchs for mer enn ni år siden. I dag ser eksperten positive foreløpige resultater:” Samarbeidet mellom anleggene våre rundt omkring i verden fungerer svært godt. Tipsene våre har blitt tatt imot og implementert med suksess”. Et internasjonalt team som nå består av 15 eksperter, jobber stødig og målrettet hver dag for å komme litt nærmere idealet, nemlig en produksjon uten sløsing. I andre divisjoner i selskapet, for eksempel det europeiske distribusjonssenteret i Mannheim, det nye, globale distribusjonssenteret i Singapore og våre verdensomspennende globale sentre for utvikling av løsninger( SEC – Solution Engineering Centers), blir de velprøvde LOOP-metodene også innført med stor suksess – og vi forventer ytterligere fremskritt.
Alle nivåer i Pepperl + Fuchs samarbeider tett – fra øverst til nederst og fra nederst til øverst – for å være oppmerksomme på og nyttiggjøre seg disse og andre potensielle forbedringer. Styring av fabrikkgulvet( SFM – Shopfl oor Management) spiller også en viktig rolle her.” Som et verdifullt administrasjonsverktøy hjelper det oss med å visualisere svakheter, optimalisere prosesser, planlegge ressurser og løse problemer der de måtte oppstå – raskt, direkte og uten byråkrati”, sier Christian Schwöbel entusiastisk, og han legger til:” Dette øker igjen vår overholdelse av leveringsdatoer betraktelig.” For dette formålet møtes teamledere og medarbeidere daglig til faste tider for” SFM cockpits” – et rutine som lederne innlemmer i den daglige driften. Den fortløpende, direkte utvekslingen av informasjon og kanalene for raske beslutninger fungerer også som en drivkraft for større engasjement og mer initiativ blant medarbeiderne.
For å videreføre suksesshistorien og innføre Lean Management i hele selskapet har man skilt ut Lean Management-teamet fra den globale Lean and Technology Management-avdelingen og satt det under ledelse av Stefan Klein, med rapportering direkte til toppledelsen.” Oppdraget vårt er å fremme konsistent og optimalisert tilpasning av alle forretningsprosessene i hele organisasjonen, med fokus på verdistrømmen, og dermed innføre en dyptgående endring – å integrere Lean-metoden i selskapets DNA”, sier Klein med entusiasme. Schwöbel tilføyer:” Siden kunden i siste instans er fokuset for alle selskapets avdelinger, jobber vi sammen for dem med det målet å betjene dem raskere og mer pålitelig i fremtiden. LOOP, kombinert med andre Lean Management-strategier, legger grunnlaget for å gjøre Pepperl + Fuchs enda mer dynamisk – det kan nesten sammenlignes med et treningsstudioprogram til kundenes beste.” n
20