AMNYTT 6/2016 | Page 76

Fokus Ingen sand i maskineriet Fabrikken damper av varme – når det støpes en motorblokk av smeltet jern eller aluminium til bilindustrien, kan temperaturene nå mer enn 1000 °C. I tillegg til å medføre kvelende temperaturer er støpeprosessen også tidkrevende og kostbar. For at man skal unngå feilstøping, kontrolleres støpeformene gjennom kvalitetskontroll utført av SpinScan3D-systemet fra Pepperl+Fuchs-datterselskapet VMT – Vision Machine Technic, Bildverarbeitungssysteme GmbH. Når motoren starter – enten det skjer gjennom et trykk på en knapp eller som tradisjonelt, ved å vri om nøkkelen – setter kjøregleden inn. Biler er utstillingsarenaer for konstruksjonsferdigheter av høyeste klasse: stadig sterkere motorer og kontinuerlige innovasjoner som gjør kjøringen enda mer komfortabel. Før en bil kan legge ut veien, må den imidlertid gjennomføre en lang tur gjennom produksjonsprosessen. Produksjonsprosessen er kompleks og underlagt de strengeste standarder for presisjon: fra den minste skruen til det komplette karosseriet – alt må stemme til minste detalj. 04 Motoren – sentrum for oppmerksomheten Motoren er bilens viktigste komponent, og kvaliteten må være 100 % i overensstemmelse med konstruksjonsdataene. Motorblokken er et svært viktig element i denne sentrale komponenten. Enten den lages av støpejern eller lettmetall, produseres den vanligvis gjennom en støpeprosess. Når støpematerialet har herdet, er det praktisk talt umulig å justere resultatet. Derfor utviklet VMT en løsning som kontrollerer støpeformen ved hjelp av moderne bildebehandlingsteknologi før den kostbare og tidkrevende støpeprosessen. Med denne metoden sørger Pepperl+Fuchs for at det ikke støpes noen defekte motorblokker.