Fokus
Ingen sand
i maskineriet
Fabrikken damper av varme – når det støpes en motorblokk av smeltet jern eller aluminium til bilindustrien,
kan temperaturene nå mer enn 1000 °C. I tillegg til å medføre kvelende temperaturer er støpeprosessen
også tidkrevende og kostbar. For at man skal unngå feilstøping, kontrolleres støpeformene gjennom kvalitetskontroll utført av SpinScan3D-systemet fra Pepperl+Fuchs-datterselskapet VMT – Vision Machine Technic,
Bildverarbeitungssysteme GmbH.
Når motoren starter – enten det skjer gjennom et trykk på en knapp
eller som tradisjonelt, ved å vri om nøkkelen – setter kjøregleden inn.
Biler er utstillingsarenaer for konstruksjonsferdigheter av høyeste
klasse: stadig sterkere motorer og kontinuerlige innovasjoner som gjør
kjøringen enda mer komfortabel. Før en bil kan legge ut veien, må den
imidlertid gjennomføre en lang tur gjennom produksjonsprosessen.
Produksjonsprosessen er kompleks og underlagt de strengeste standarder for presisjon: fra den minste skruen til det komplette karosseriet
– alt må stemme til minste detalj.
04
Motoren – sentrum for oppmerksomheten
Motoren er bilens viktigste komponent, og kvaliteten må være 100 %
i overensstemmelse med konstruksjonsdataene. Motorblokken er et
svært viktig element i denne sentrale komponenten. Enten den lages
av støpejern eller lettmetall, produseres den vanligvis gjennom en støpeprosess. Når støpematerialet har herdet, er det praktisk talt umulig
å justere resultatet. Derfor utviklet VMT en løsning som kontrollerer
støpeformen ved hjelp av moderne bildebehandlingsteknologi før den
kostbare og tidkrevende støpeprosessen. Med denne metoden sørger
Pepperl+Fuchs for at det ikke støpes noen defekte motorblokker.