AMNYTT 5/2019 | Page 58

58 /168 Mennesket vil fortsatt være viktig Vi ser at produksjonsteknisk blir løs- ningene likere. Konkurransefortrinn vil i fremtiden i stor utstrekning ligge i gode prosesskunnskaper og dyktig driftspersonell. Dette er stikk i strid med mange dystre spådommer om at digitaliseringen fjerne behovet for personell i produksjonen. Det trengs dyktige medarbeidere for å utnytte mulighetene digitaliserin- gen gir slår Christensen fast. I man- ge sammenhenger er det nå ikke noe teknologi gap. Men vi må passe på at det ikke blir ett endringsvilje gap i norsk industri. Ungår vi et slikt gap kan norsk industri se fremtiden lyst i møte. Norske fortrinn Industrien kan grovt deles inn i tre kategorier: • prosess • vareproduserende, mekanisk • hybrid, kombinasjons industri I Norge er det mest prosessindustri. Dette industrisegmentet er langt fremme i internasjonal sammen- heng. – Vi bør legge mye innsats i å utvikle denne industrien videre, mener Christensen. Det er enklere å forsterke en sterk industrigrup- pe, enn å bygge opp industriseg- AMNYTT NR. 5 2019 menter som i Norge ligger etter i effektivitet. Brukerne i prosessin- dustrien har god kompetanse og norsk leverandørindustri er også internasjonalt konkurransedyktig. Olje- og gassindustrien her i lan- det er blant de mest konkurran- sedyktig internasjonalt sett. Innen denne bransjen er det segmenter hvor norsk industri kluster kan bli verdensledende. Et eksempel som Christensen nevner er FLNG (Flo- ating liquefied natural gas). Natur- gass vil bety mye i arbeidet med å redusere CO2 utslippene. Ved å sette sammen aktuelle teknologi- miljøer og utnytte digitalteknolo- gien vil norske bedrifter være topp internasjonalt konkurransedyktig. - Norsk industri bør satse der vi al- lerede er ledende, og utnytte med- arbeidernes kompetanse innen digi- talteknologi, sier Christensen. Dette vil gi gode arbeidsplasser, som med stor sikkerhet er internasjonalt kon- kurransedyktige. Vår oppgave er å støtte opp om de prosesser som må utføres internt hos brukerne. Blant annet må vi øke vår kapasitet innen service og vi ser at det nå etter- spørres mer kompetanseoverføring. Denne etterspørselen er positiv, det viser at flere bedrifter har startet opp digitaliseringsprosessene.