E T T E R S P U RT
Mellom
Big Block og Tesla
Som direktør for E-Mobility North America føler Vince Carioti
pulsen av den amerikanske bilindustrien. Vi spurte den 60 år
gamle manageren om forskjellene mellom den amerikanske
og den europeiske fortolkningen av mobilitet.
è Vince, hvilke jobberfaringer har du gjort deg, og hva
er oppgavene dine hos Phoenix Contact?
forretningsutvikling.
I dag er jeg hos Phoenix Contact ansvarlig for utviklingen
Jeg har vært hos Phoenix Contact i 22 år allerede. Av yrke og etableringen av våre e-mobilitetsløsninger på det
er jeg ingeniør og jobbet lenge med områder som Electrical amerikanske markedet, nærmere bestemt Canada, USA og
Design, program- og maskinvare. I løpet av yrkeskarrieren Mexico.
dreide
oppgavene
seg
stadig
mer i retning ledelse og
è Du kommer fra landet med Big Block, V8, Muscle Cars,
Pick-ups og billig bensin. Likevel viser Tesla resten av
verden hva som er mulig hva e-mobilitet angår. Hvordan
passer e-mobilitet inn i The American Way of Life?
Først må jeg si at Elon Musk som entreprenør faktisk var
den første som seriøst konfronterte oss i Nord-Amerika med
temaet e-mobilitet. Med Tesla dominerer han fremdeles
markedet. Model 3 er den mest solgte elbilen i USA.
Når det gjelder mobilitet, er det betydelige forskjeller.
Menneskene langs vestkysten har selvsagt her kommet
lengre i sin tankegang enn de i Midtvesten. Men de store
bilprodusentene investerer betydelige ressurser for å bringe
temaet fremover. Nå som før er behovet for å ta igjen, absolutt
sterkt, og da spesielt med hensyn til infrastruktur, altså ved
lading. 80 til 90 prosent av alle ladeprosedyrer foregår ikke
offentlig, men i hjemmene eller på arbeidsplassen.
Faktisk
bygger
en
tysk
produsent
nettopp
opp
infrastrukturen med milliardbeløp, og da først og fremst
innenfor DC-ladeteknologi. Om enn ikke helt frivillig, for det
er en del av straffen som følge av dieselaffæren. Hos oss er det
naturligvis fremdeles "think big" som gjelder. Men likevel: Den
42
UPDATE 2/19
Innovasjonsmagasinet fra Phoenix Contact