#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#36 /101 Faglig består prosjektteamet blant annet av: • kybernetikk • elektro • mekanikk • materialteknologi • • elektronikk Alle funksjoner fra å lede prosjektet, via arbei- det med å få finansiert aktivitetene til alle tek- niske oppgaver, blir utført av studenter. Totalt er 13 forskjellige studieretninger på NTNU invol- vert i prosjektet. Deltakerne får derved prak- tisk erfaring i alle sider ved daglig virksomhet i en vanlig arbeidssituasjon i industrien. Hvert år etableres det et nytt team, som utvikler og bygger en ny bil fra bunnen av. Dokumentasjon og erfaringsoverføring Det etableres helt nytt prosjektteam hvert år. Mye av suksessen ligger i et godt organisert team og kunnskapsoverføring fra et årskull til neste. Som alltid er dokumentasjon viktig. I det første året veide racerbilen 280 kg. Årets utgave veier kun 182,5 kg. – Vi skal lære så mye som mulig fra årets suksess, slik at neste års prosjekt kan nytte godt av våre erfaringer, sier prosjektgjengen til AMNYTT. Som arbeidslivet ellers, dokumentasjon og erfaringsoverføring er viktig. Ved at det også er Bachelor og mas- ter oppgaver involvert i prosjektet, har NTNU sørget for at kunnskap er tilgjengelig eter hvert års prosjekt. Det er et omfattende regelverk som ligger til grunn for utvikling av racerbilen, men det åpnes for egne løsninger. To av de mest sentrale AMNYTT NR. 5 2018 fagfeltene er kybernetikk og mekanisk. Men elektronikk og informasjonsteknologi er også svært sentrale fagfelt. Rivende utvikling Den første bilen som ble utviklet hadde ben- sinmotor og bakhjulsdrift. Så ble det utviklet en eldrevet bil, med bakhjulsdrift. I 2016 ble det utviklet en firehjulsdrevet elbil til konkur- ransen. Årets bil er utstyrt med en elmotor på hvert hjul. I regelverket er det definert hvor stor effekt det kan tas ut av batteriet. Denne regelen er et viktig design kriterier for hvor langt bilen kan kjøre og hvilken akselerasjon som er mulig å oppnå. Her er det snakk om å optimalisere ut fra en rekke forskjellige målsettinger. Dagens bil har monocoque karosseri som er laget med karbonfiber, som er noe av forklaringen på vek- treduksjonen som er oppnådd. Utvikler og produserer alt selv All elektronikk utvikles av studentene. De utvi- kler kontrollalgoritmene og designer så elek- tronikk kortene selv. Elmotorene er AC, så studentene har utviklet egne omformere fra DC spenningen batteriet gir, til forsyningen av elmotorene. Til og med batteriene utvikler studentene selv. Celler blir kjøpt, og så produseres det batterier, med egen design. Alt arbeidet gjøres med det formål å få optimalisert de enkelte funksjonene, slik at sluttresultatet blir en svært konkurran- sedyktig løsning. Videre utvikles styringen av effekt og energiuttak med bakgrunn i regelver- ket. Det er begrensninger på hvor mye effekt